26 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020
Voor Zero avia-oprichter Val Miftakhov staat het inmiddels als een paal
boven water: brandstofceltechnologie is door een gunstigere energie-ge-
wichtsverhouding een veel beter alternatief dan door accu’s aangedre-
ven elektromotoren. Vergeleken met de huidige generatie verbrandings-
motoren zouden de operationele kosten volgens Miftakhov zelfs
ongeveer de helft lager kunnen uitvallen. Het bedrijf uit Californië heeft
inmiddels recht van spreken omdat sinds februari 2019 al gevlogen
wordt met een zespersoons Piper Pa-46R 350t Matrix waarbij de zesci-
linder textron Lycoming tIO 540 aE2a-motor plaatsmaakte voor een
elektrische ‘waterstof’-variant.
AAngepAste pipers
Zero avia kon vaart gaan maken met de plannen dankzij een kapitaalin-
jectie van het amerikaanse investeringsbedrijf systemiq en een bijdrage
van EMEC, het European Marine Energy Centre Hydrogen. Dankzij deze
bijdragen kon de Lycoming-tIO-540-aandrijving van een in 1997 ge-
bouwde Piper Pa-46-350 Malibu vervangen worden door een elektrova-
riant.
Het bedrijf mikt op 2022 voor de marktintroductie, maar is daarbij niet
voornemens de aandrijfsystemen te verkopen voor inbouw in nieuwe
en bestaande vliegtuigen. Eerder wordt gedacht aan ‘power-by-the-hour’
leasecontracten van deze systemen. Vanaf 2023 moet dit systeem ook
beschikbaar komen voor regionale verkeersvliegtuigen met tien tot twin-
tig zitplaatsen en een vliegbereik van 500 nm (926 km). aan het eind
van dit decennium moeten de systemen dusdanig doorontwikkeld zijn
dat ze ook kunnen worden gebruikt door vliegtuigen met 50-100 zit-
plaatsen. Rond 2040 zouden ook vliegtuigen met 200 stoelen en een
vliegbereik van 3.000 nm (5.556 km) ermee kunnen worden uitgerust.
Het vervolg
Vooreerst zal echter gemikt worden op kortere afstanden om het aandrijf-
systeem op rijpheid te testen. tijdens het HyFlyer-project zal nog dit jaar een
De Amerikaanse start-up Zero Avia heeft op 19 juni 2020 vanaf het Britse Cranfield Airport een eerste
vlucht binnen Europa uitgevoerd met een elektromotoraangedreven Piper PA-46-350 eMalibu. In tegen-
stelling tot wat gebruikelijk is, werd deze elektromotor niet gevoed door stroom afkomstig uit accu’s,
maar door energie afkomstig uit een brandstofcel.
aangepaste Pa-46R 350t Matrix.
ZERO aVIa, Zero emission
StAtuS REPoRt Door: Ruud Vos – Foto’s: Zero avia
26-27-28_zeroavia.indd 26 21-07-20 11:41