PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020 25
Het certificatieprogramma werd sinds de eerste vlucht op 12 juni 2015
uitgevoerd met drie prototypes en een eerste serietoestel die gezamen-
lijk meer dan 1.500 uur vlogen. Ook werden twee statische prototypes
ingezet. airbus Helicopters voorziet een kruissnelheid van 160 kts (bijna
290 km/h) bij een vliegbereik van 120 nm (ruim 220 km) met twaalf
passagiers. Wordt de H160 ingezet voor saR-missies, dan is sprake van
een bereik van 450 nm (850 km).
De helikopter heeft een intrekbaar landingsgestel en wordt aangeboden
in de gewichtsklasse van 4,5 tot 7 ton. De romp is volledig uit compo-
siet opgetrokken waarbij in de cockpit een digitale Helionix suite is aan-
gebracht. Bijzonder zijn de vijf Blue Edge hoofdrotorbladen. Deze moe-
ten minder geluid veroorzaken dan de traditionele. Nieuw is ook de
aangepaste Fenestron staartrotor die twaalf graden is gekanteld. aan de
achterzijde van de romp zijn kleine vleugels geplaatst. Deze moeten bij-
dragen aan een stabieler vluchtverloop. De fabrikant biedt de H160 ook
aan als H160M ‘guépard’ in militaire uitvoering. tevens zal een mari-
nevariant worden ontwikkeld.
H145(M)
De bij airbus Helicopters ontwikkelde tweemotorige H145 met vijf rotor-
bladen werd eveneens gecertificeerd door de Easa. Hierdoor kon de in
2019 geïntroduceerde helikoptervariant vanaf de zomer van 2020 gele-
verd worden. De certificatie geldt ook single-pilot operaties, vluchten on-
der Instrument Flight Rules (IFR), eenmotorige operaties (Cat.a/VtOL)
en het gebruik van nachtzichtapparatuur. Door het nieuwe rotorsysteem
krijgen de door twee safran arriel 2E turboshaftmotoren aangedreven
helikopters een MtOW van 3.800 kg en kunnen ze tot 150 kg meer nut-
tige lading meenemen. De H145 wordt standaard geleverd met FaDEC,
een Helionix digitale avionica suite en een autopilot (4 assen).
De fabrikant mikt ook op een order voor de australische special Forces
die op zoek zijn naar een snel inzetbare multi-role helikopter in de ge-
wichtsklasse tot vier ton. Om hier een voet tussen de deur te krijgen
heeft de fabrikant team Nightjar opgericht, een consortium waaraan
wordt deelgenomen door twintig australische bedrijven. gezamenlijk wil-
len ze de H145M aanbieden. Volgens het (naar de kleinste roofvogel
van australië vernoemde) team kan de H145M prima aansluiten bij de
taken van de MRH90 taipan. Ook kan de helikopter door haar compacte
maten snel met australische C-17a globemasters van a naar B worden
vervoerd. airbus verkocht tot op heden meer dan 1.400 EC145/H145-
varianten met meer dan 4,9 miljoen opgetekende vlieguren waarbij de
op militaire leest geschoeide H145M inmiddels besteld is door Duits-
land, Hongarije, Luxemburg, servië en thailand.
De tweemotorige ‘multi-role’ Turbomeca Arrano aangedreven Airbus Helicopters H160 is gecertificeerd
door de European Union Aviation Safety Agency (EASA). Binnenkort wordt ook het Amerikaanse type-
certificaat verwacht waarna de eerste leveringen zullen beginnen.
Bijschrift
LOON NaaR WERkEN: dubbelcertificaat eaSa
STATUSrEporT Door: Ruud Vos – Foto’s: airbus Helicopters
??
? ?
??
??
25_airbushelih160.indd 25 21-07-20 11:39