Pagina 23 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020 23
genaren en exploitanten van luchthavenruimtes kunnen op dezelfde wij-
ze als in andere gebouwen simuleren en analyseren waar de luchtcircula-
tie al goed verloopt en nog te verbeteren is”. De genoemde simulaties
zijn onder andere al met succes toegepast bij het binnen amper veertien
dagen gebouwde modulaire Leishenshan-ziekenhuis in Wuhan.
digitale twins
Een ander hulpmiddel om meer inzicht en grip te krijgen op de versprei-
ding van een virus, waaronder in vliegtuigen en op luchthavens, is de
‘digital twin’. Dat is een levensechte virtuele replica van een fysiek pro-
duct, ruimte of zelfs de mens. Digital twins worden al jarenlang in de
luchtvaartsector gecreëerd tijdens de ontwerpfase van een nieuw vlieg-
tuig en toegepast tijdens de verdere levenscyclus. Bij zo’n digital twin is
er een datarelatie tussen het virtuele model en sensoren in het fysieke
vliegtuig, de auto, of een ander product. Vliegtuig- en luchthavenopera-
tors kunnen de digital twin tevens benutten voor het optimaliseren van
hun processen op basis van veranderende regelgeving, zoals nu door
COVID-19. “Er is nog veel testen en leren van fouten nodig”, zegt Ziegler.
“Een digital twin kan helpen passagiersstromen te optimaliseren, waarbij
zowel rekening wordt gehouden met de persoonlijke veiligheid, als de
efficiency van processen.”
nies-simulatie
Behalve het leveren van software voor simulatietoepassingen en het cre-
eren van digital twins, investeert Dassault systèmes ook in een aantal
initiatieven die gericht zijn op de bestrijding van het coronavirus. Een
breed toepasbaar voorbeeld daarvan is de wetenschappelijk onder-
bouwde simulatie van de menselijke nies, door een team van de 3DEX-
PERIENCE Lab Open COVID-19 Community. Dat simulatiemodel geeft
zowel inzicht in de snelheid waarmee druppeltjes de mond of neus ver-
laten, als de omvang en distributie van de vochtdruppeltjes. Hoewel het
project is geïnitieerd om beter inzichtelijk te maken hoe en waar nies-
druppeltjes het materiaal van bijvoorbeeld een mondkapje of een
scherm raken, is het voor diverse toepassingen te gebruiken. Een ander
voordeel van simulatiemodellen is de mogelijkheid om binnen een korte
tijd meerdere ontwerpvarianten te analyseren en de beste vorm en ma-
terialen te bepalen.
langeteRmijnkansen
Na het overwinnen van COVID-19 ziet Ziegler een aantal langetermijn-
kansen: “Hoewel de crisis nu een enorme impact heeft, dwingt het
vliegtuig- en luchthavenoperators te focussen op de operationele effici-
ency en winstgevendheid in het ‘nieuwe normaal’. In plaats van groei en
tekorten te managen, is het belangrijk de flexibiliteit en veerkracht van
processen en mensen te verbeteren. Wij zien nog veel kansen op het
gebied van kwaliteitsmanagement en serviceverlening, door met artificial
intelligence en operationele data de efficiency te verbeteren en kosten
te reduceren”. Verder kijkend naar de toekomst moeten vliegtuig- en
luchthavenoperators ook alvast rekening gaan houden met zogenaamde
‘urban air mobility’ oplossingen, zoals de in eigen land ontwikkelde PaL-
V en de in het Verenigd Koninkrijk ontwikkelde seraph eVtOL. Disruptie-
ve start-ups kunnen dankzij flexibel schaalbare cloud-oplossingen name-
lijk vrij makkelijk concurreren met al decennialang gevestigde grote
ondernemingen.
Bijschrift
??
? ?
??
??
simulatie en visualisatie van onzichtbare risico’s simulatie van de menselijke nies.
seraph eVtOL.
22-23_covid-19.indd 23 21-07-20 11:37