22 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020
COVID-19 heeft de hele wereld op zijn kop gezet. In januari berichtte
het aD nog over de gestage jaarlijkse groei van het wereldwijde vliegver-
keer, naar gemiddeld zo’n 11.000 toestellen en 1,2 miljoen mensen die
tegelijkertijd in de lucht waren. Enkele weken daarna nekte het coronavi-
rus de reis- en vliegwereld meer dan ooit tevoren. Nu de eerste uit-
braakfase in delen van de wereld onder controle is, staat de hele sector
voor de uitdaging om het vertrouwen van mensen om weer te gaan
vliegen terug te winnen. Door alle verspreide informatie is iedereen er
zich van bewust dat het verstandig is om locaties te mijden waar veel
mensen voor langere tijd in een kleine ruimte verblijven. Daar vallen ook
alle bussen, cruiseschepen, metro’s, treinen, vliegtuigen en zelfs luchtha-
vens onder. Naast het dragen van deels beschermende mondkapjes kan
meer inzicht in de virusverspreiding door luchtcirculatie mensen helpen
weer vertrouwen in vliegen te krijgen.
ReciRculatie viRusdeeltjes
Hoewel grote druppels risicovoller zijn dan kleine druppels, kan luchtcir-
culatie door technische installaties bijdragen aan de verspreiding van vi-
russen. Daar is al onderzoek naar uitgevoerd en gerapporteerd en wordt
de komende tijd verder naar gekeken door researchers van de tu Delft,
de universiteit twente, het NLR en het Radboudumc. Recirculatie kan vi-
rusdeeltjes die al bijna zijn neergedaald in een ruimte weer oppikken en
meters ver verplaatsen. Voordat deze risicofactor uitvoeriger is onder-
zocht in een speciaal daarvoor ingerichte testruimte, wordt aangeraden
om de ramen van ruimtes waarin mensen verblijven vaker te openen.
Dan kan de natuurlijke luchtdoorstroming zijn zuiverende werk doen.
Die situatie speelt ook in het openbaar vervoer en vliegtuigen, alleen zijn
ramen van vliegtuigen helaas niet te openen. gelukkig zijn de installaties
in passagiersvliegtuigen uitgerust met hepa-filters die virusdeeltjes ook
deels tegenhouden.
luchtstRomen simuleRen
Parallel aan de lopende wetenschappelijk onderzoeken kunnen fabrikan-
ten en operators van vliegtuigen gebruikmaken van simulaties om de
mogelijke verspreiding van virusdeeltjes inzichtelijk te maken. Dassault
systèmes heeft daarmee de afgelopen maanden al veel ervaring opge-
daan. “Vliegtuigbouwers en -maatschappijen kunnen onze sIMuLIa-op-
lossingen gebruiken om de luchtcirculatie in cabinedelen te simuleren en
daarop hun veiligheidsbeleid en beschermende maatregelen te baseren”,
zegt David Ziegler, VP Industry aerospace & Defense van het bedrijf. “Ei-
Voor de corona-uitbraak maakten weinig mensen zich zorgen over de verspreiding van virussen via de
luchtcirculatie in vliegtuigen en luchthavengebouwen. Om daar meer inzicht in en grip op te krijgen
heeft Dassault Systèmes dit onzichtbare risico gesimuleerd en gevisualiseerd. Op basis van die simulaties
zijn bestaande installaties en processen te verbeteren en daardoor ook het vertrouwen in vliegreizen.
simulatie luchtciRculatie
InDuStrIe Door: Peter gloudemans – Foto’s: Dassault systemes
22-23_covid-19.indd 22 21-07-20 11:37