PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020 19
ng aircraft ExplorEr
in hEt kort
inzittenden 5-10
Motor Pratt & Whitney Pt6A-27, 680 pk
Propeller AViA 508H/106, 2,69 m
lengte 10,6 m
Spanwijdte 13,56 m
Hoogte 3,9 m
Cabinebreedte 1,4 m
tankinhoud 2 x 410 l
leeggewicht 1.500 kg
MtoW 2.900 kg
Nuttige lading 1.400 kg
Startaanloop 330 m
Kruissnelheid Fl180 (5.486 m)
155-165 kts (287-305 km/h)
overtreksnelheid (clean) 64 kts (118 km/h
overtreksnelheid (full flaps) 48 kts
(89 km/h)
Bereik 800 nm (1.482 km + reserve)
Max. vliegduur 5 uur (+ 45 min. reserve)
Belastbaarheid + 4,4 G /-1,76 G
achter de ferrytank nog meer laadruimte.
de grond met alle drie de wielen tegelijk. De Explorer staat na ongeveer
200 m stil. Het hoofdonderstel absorbeert de oneffenheden van de
hobbelige grasbaan goed dankzij een lange wielbasis en op maat ge-
maakte Marc Ingegno olieschokdempers.
toEkomst?
NF-aircraft biedt de Explorer aan als kit, maar alleen met een gloed-
nieuwe P&W Pt6a-27 turbine en (verplichte) fabrieksondersteuning.
Ook het feit dat de meeste onderdelen professioneel geprefabriceerd
zijn, tekent de hang naar veiligheid. Het prijskaartje van de ontdek-
kingsreiziger met een P&W Pt6 en zijn firewall-forward-kit vermeldt
us$ 850.000. Dat bedrag leek veel Eaa airVenture 2019-bezoekers
‘echt passend’ en betaalbaar. Een niet onbelangrijk gegeven, want
ruim tachtig procent van de afzet wordt in amerika verwacht.
Klaar om te vliegen kost het vliegtuig natuurlijk meer, allemaal
afhankelijk van de instrumentatie, uitrusting en interieurafwerking.
Koinzer heeft met dit vliegtuig zijn droom waargemaakt. Nu kunnen ook
anderen genieten van deze moderne suV in de lucht. als de belangstel-
ling op de stand tijdens Oshkosh 2019 als maatstaf wordt genomen, zal
het toestel een goede toekomst hebben. In ieder geval, volgens Frank
Koinzer, ziet ook P&W Canada voor de Explorer een aanzienlijk marktpo-
tentieel. Reden voor de motorfabrikant om bij dit project aan te haken.
Voor het bouwproces zijn circa 1.500 uren voorzien.
Noot: De Explorer heeft niets van doen met het in Texas gevestigde Ex-
plorer Aircraft en hun 500T en 750T.
16-17-18-19_explorer.indd 19 21-07-20 11:36