Pagina 17 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020 17
schuifdeuren maken het toestel ook geschikt voor vrachttaken. Mocht
deze ruimte niet voldoende zijn, dan staat een pod met een inhoud van
5m³ in de optielijst.
Koinzer heeft een indrukwekkend vliegtuig gerealiseerd met een MtOM
van 2.900 kg, waarvan meer dan 48 procent (1.400 kg) laadvermogen.
Bij MtOM is de Explorer los na 330 m en kan vijf uur in de lucht blijven,
plus een reserve van 45 minuten. Het bereik met standaardtanks is 800
nm (1.500 km). Ondanks de korte startafstand en echt enorme vaste
versnelling vliegt de Explorer vrij ongebruikelijk 165 kts (305 km/h)
Vmax en in de zuinige modus 155 kts (287 km/h) tas op 18.000 ft
(5.485 m) dankzij de P&W-turbine.
ElEgant
De Explorer ziet er op afstand elegant uit dankzij de lange romp en
neus. Dichterbij valt de hoogte op, vooral het voorste gedeelte is bijna
intimiderend. Het is ‘heel veel een vliegtuig’ zei een bezoeker op Osh-
kosh ooit, dat indruk maakt met een spanwijdte van 13,56 m, een totale
lengte van 10,6 m en een hoogte van 3,5 m vanwege de forse poten
van het landingsgestel.
Meestal zijn bushvliegtuigen van het ruwe soort met zichtbare klinkna-
gels en een rudimentaire uitrusting. Hun veelal eenvoudige rechthoekige
vleugels zorgen voor veel lift. De Explorer daarentegen straalt met haar
trapeziumvormige vleugels, winglets en een slanke romp eigenlijk ele-
gantie uit. standaard past in elke vleugeltank 410 l brandstof, maar dit
kan vergroot worden door twee optionele tanks onder de vleugels te
hangen met een totale inhoud van 400 l.
Walk around
tijdens de walk around valt het ontbreken van de vaak voor prototypes
kenmerkende onvoltooide details op. Dit toestel is eigenlijk het produc-
tienummer 1 zoals dit zichtbaar is op het identificatieplaatje. Bijna alles
is perfect afgewerkt en gedetailleerd. Dit is niet zo verwonderlijk omdat
de onderdelen worden vervaardigd door silence aircraft uit Duitsland,
een gerenommeerde fabrikant van composietvliegtuigen.
De flaps zijn essentieel voor een stOL-vliegtuig en deze lopen dan ook
heel ver naar buiten in prachtig bewerkte aluminium rails. achter beide
cockpitdeuren bevinden zich 1,45 x 1,10 m grote schuifdeuren aan
weerszijden van de romp. Ze vallen amper op omdat ze in de contouren
van het vliegtuig vervloeien. Wanneer ze open zijn, valt het enorme ‘gat’
op en bestaat de romp ineens alleen uit een dak en een platte bodem
met daarop slechts één europallet met een vloeistofcontainer in een
gaaskist die dienst moest doen als ferrytank.
Voor dE Vlucht
Koinzer heeft ondertussen de preflight-checks uitgevoerd en het is tijd
om plaats te nemen in de cockpit. Dit betekent hier omhoogklimmen.
De zit in de verstelbare stoel is meteen goed. Voor een vliegtuig uit de
ga-klasse biedt de Explorer een ongebruikelijk zicht op de omgeving, bij-
na drie meter boven de grond. De prachtige met leer beklede cockpit
doet denken aan Italiaanse sportwagens en niet aan dat van een bush-
vliegtuig. De cockpit wordt gedomineerd door twee grote g3X-flats-
creens. De COM-NaV-transponderafdeling bevindt zich in het afzonderlij-
ke, verticaal georiënteerde middensegment, daaronder bevinden zich de
P&W- en prop-hendels.
De deur wordt gesloten door het opvallende handvat naar voren te
gooien. Voor Koinzer is dit erg belangrijk omdat de Explorer kan cruisen
op FL180 (5.486 m), waar de temperatuur ver onder het vriespunt ligt.
Pas nu valt op hoe goed de ventilatiemondstukken in de deurgrepen
zijn geïntegreerd. Er bevinden zich twee rode hendels boven de deuren
om ze in geval van nood uit te werpen.
Bijschrift
??
? ?
??
??
als perfect afgewerkt prototype. Heavy duty staartwiel.
De creatie van Koinzer (l) staat volop in de belangstelling tijdens de Eaa airVenture 2019.
In de cockpit twee grote g3X-flatscreens.
16-17-18-19_explorer.indd 17 21-07-20 11:35