Pagina 16 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2020

16 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020
NF-aircraft gmbH is opgericht in 2018 en bestaat uit negen partners die al-
le afkomstig zijn uit de regio Noord-Friesland en voornamelijk actief op het
gebied van duurzame energie. Het bedrijf is gevestigd op de luchthaven in
Flensburg (EDXF) op een steenworp afstand van de Deense grens. Drijven-
de kracht achter het bedrijf en daarmee de Explorer is Frank Koinzer.
De door Koinzer ontworpen hoogdekker is het resultaat van zijn passie
voor vliegen. Hij groeide op op een zweefvliegveld en begon op vijftien-
jarige leeftijd zelf te vliegen. Na zweefvliegen, ballonvaren en watervlie-
gen volgde een professionele carrière bij een grote Duitse luchtvaart-
maatschappij. Enkele decennia later en zo’n 25.000 uur vliegervaring
rijker, was hij zo uitgekeken op grote luchthavens dat Koinzer op zoek
ging naar de avonturen van het verkennen van afgelegen en verborgen
hoekjes van de wereld met een voor dat doel geschikt vliegtuig.
VlEugElconcEpt
De loyale metgezel voor Koinzers avonturen zou een moderne suV in de
lucht moeten zijn. Eigenlijk een cross-over van verschillende vliegtuigty-
pen, maar met speciale eigenschappen. ten eerste moest de motor JEt-
brandstof verteren, ook moest het stOL-eigenschappen voor moeilijk ter-
rein kunnen combineren met hoge kruissnelheden. Daarnaast moest de
cabine ruim en variabel zijn. Omdat een dergelijk toestel nergens te vin-
den was, besloot Koinzer samen met de vliegtuigingenieurs Jirka Micka en
Jan Finsterl zelf een vliegtuig te ontwerpen op basis van FaR 23/Cs
23-vereisten, met behulp van moderne computerontwerpsoftware. sa-
men met de universiteit van Praag testten ze de zelfontworpen vleugel
volgens deze strenge normen voor gecertifi ceerde vliegtuigen, waarbij de
vleugel met vlag en wimpel slaagde voor de belastingtest.
De nieuw ontworpen composietvleugel combineert twee verschillende
profi elen die stOL-eigenschappen en een hoge kruissnelheid mogelijk
maken waarbij het robuuste onderstel geschikt is voor gebruik buiten de
luchthaven. De niet roestende en oxiderende constructie is ook geschikt
voor gebruik op water en sneeuw. sterker: drijvers en ski’s waren al ge-
pland vanaf de eerste tekening en zitten in de pijplijn. Voor Koinzer was
de enige acceptabele motor de P&W-turbine, in termen van betrouw-
baarheid een onverslaanbare troef in de professionele luchtvaart en bo-
vendien gemakkelijk te onderhouden. De ontwerper vloog in 1999 in
een Franse Robin over de atlantische Oceaan naar Oshkosh. twintig jaar
later deed hij het opnieuw met de Explorer.
indrukWEkkEnd
De Explorer is ontworpen als passagiersvliegtuig voor negen personen
(of parachutisten) in economy en vijf in luxe versies. twee enorme
De Pilatus PC6 Porter is met pensioen en laat een soort vacuüm achter in haar segment. Nu zou een
nieuw, vergelijkbaar zelfgebouwd vliegtuig uit het noorden van Duitsland in haar beroemde voetsporen
willen treden. Maar welke kansen heeft de door NF-aircraft ontwikkelde explorer op de markt? tijdens
de AirVenture 2019 in oshkosh trok het toestel al heel erg veel aandacht van de bezoekers.
nf-aircraft ExplorEr
Pilot RePoRt Door: Marino Boric
16-17-18-19_explorer.indd 16 21-07-20 11:35