Pagina 14 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2020

14 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020
nieuws & info www.pilootenvliegtuig.nl
iSRael aeRoSPace inDuStRieS
PiPeR aiRcRaft
Piper aircraft heeft bij het spartan College of aeronautics and technology twaalf trainingsvliegtuigen
afgeleverd waaronder tien archers. De overige twee zijn tweemotorige seminoles. spartan zal in het
vierde kwartaal van 2020 nog eens tien archers ontvangen die evenals de eerste tien bestemd zijn
voor de trainingslocatie op Richard Lloyd Jones airport in tulsa, Oklahoma. De archers hebben een
180 pk sterk avgasmotorblok en hebben evenals de seminoles garmin g1000 NXi avionica. spar
tan bestelde al eerder 25 elektromotoraangedreven eFlyer2vliegtuigen bij Bye aerospace. n
noRthRoP gRumman
De exportcommissie van de amerikaanse se
naat heeft groen licht gegeven voor de ver
koop van drie E2D advanced Hawkeyes aan
Frankrijk. Met de order wil de Franse marine
verouderde E2C Hawkeyevarianten vervan
gen. Onderdeel van de contracten worden te
vens de training van bemanningsleden en pilo
ten, en de levering van reserveonderdelen en
motoren. Ook zullen een groot aantal tactische
boord en wapensystemen alsmede reserve
onderdelen worden geleverd. De E2Dversie
is onder meer in gebruik bij de Japanse mari
ne en de u.s. Navy. n
leonaRDo comPany
De Italiaanse Leonardo Company heeft een
tweemotorige aW 109 trekker verkocht aan
een Frans ziekenhuis in Rouen. Het toestel
wordt eind 2020 in Emergency Medical ser
vice (EMs) uitvoering geleverd waarna het
door s.a.F. Hélicoptères gevlogen zal worden.
De van de aW109/grand aW109 afgeleide
helikopter heeft geen intrekbaar landingsgestel
maar skids. De trekker heeft een nuttige lading
van 1.500 kg bij een MtOW van 3.175 kg.
Dankzij twee 815 pk sterke P&WC PW207C
turboshaftmotoren wordt een Vne van 168 kts
(311 km/h) voorzien bij een vliegbereik van
445 nm (824 km) en een maximale vliegduur
van 4:20 uur.
Leonardo verkocht tevens een eerste aW
119Kx in EMsuitvoering aan de amerikaanse
operator Life Link III die tevens een optie nam
op nog een tweede helikopter van dit type. De
helikopters worden uitgerust met een dualdis
play genesys aerospacecockpit waardoor
vluchten onder zowel zicht (VFR) als instru
mentomstandigheden (IFR/IMC) tijdens slech
te zichtomstandigheden of marginale weer
condities mogelijk worden. Lifelink III vliegt al
met tien aW119Kxvarianten maar deze mo
gen alleen onder VFRomstandigheden wor
den ingezet. Leonardo ontwikkelde de IFRvari
ant in het kader van de in 2019 gewonnen
trainerscompetitie van de u.s. Navy waardoor
in eerste instantie 32 tH73avarianten gele
verd mogen worden, mogelijk oplopend tot
130 in totaal. n
KoRea aeRoSPace inDuStRieS
Korea aerospace Industries LtD (KaI) mag
voor de Republic of Korea air Force een onbe
kend aantal (Block 2) ta50 leadin fighter trai
nerjets gaan produceren die vanaf 2024 gele
verd moeten worden. De ta50 is afgeleid van
de t50 golden Eagle en kan als tactische
trainer dankzij onder meer een Elta EL/M
2032radar ook worden uitgerust met aIM9
sidewinders en agM65 Maverick luchtgron
draketten. Er vliegen inmiddels 22 ta50 Block
1varianten bij de RoKaF. KaI exporteerde
daarnaast tot op heden 64 t50’s naar de Fili
pijnen (20), Iran (24), thailand (4) en Indo
nesië (16) terwijl het toestel ook in eigen land
voor trainingsdoeleinden wordt ingezet. n
omBouWoRDeR
Israel aerospace Industries (IaI) mag in op
dracht van de Duitse tak van DHL drie
Boeing 767300’s ombouwen tot vracht
vliegtuig. DHL International gmbH sluit daar
bij niet uit dat op termijn ook een vierde
vrachtvliegtuig van dit type zal worden be
steld. Na ombouw bij de IaI aviation group
hebben de 767300Ftoestellen een vlieg
bereik van 3.100 nm (5.741 km) en een
laadvermogen van 57,1 ton. n
heRmeS 900 StaRlineR
De bij Elbit systems ontwikkelde Hermes 900 starliner mag dankzij een drievoudig uitgevoerd
‘ontdek en vermijd’ systeem ook patrouilleren op vlieghoogtes tot FL300 (9.144 m) en in ge
bieden waarin sprake is van commercieel luchtverkeer. De grote drone voldoet daarmee aan
het door de NaVO vastgestelde standardization agreement (staNag 4671). Het toestel kan
als Remotely Piloted aircraft systems (RPas) worden ingezet waarbij de piloot en payload
operator in het ground Control station (gCs) over dezelfde beeldschermen beschikken als
civiele piloten in hun cockpit. De dieselmotoraangedreven Hermes heeft een MtOW van
1.600 kg en kan met een nuttige (sensor)lading van 450 kg tot 36 uur onafgebroken vliegen.
De Hermes 900 is sinds 2010 in gebruik bij de Israëlische luchtmacht. Hoewel aan deze
NaVOstandaard wordt voldaan, moet iedere lidstaat afzonderlijk toestemming geven voor in
zet boven hun grondgebied. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 14 21-07-20 11:31