Pagina 13 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020 13
Bye aeRoSPace
Bye aerospace is begonnen met het testen
van verschillende propellervarianten voor de
elektromotoraangedreven eFLyer 2. De tests
volgden na de Critical Design Review (CDR)
die aan zowel de basis van de toekomstige se
rieproductie als de Faa 14 CFR 2certificatie
ten grondslag ligt. De fabrikant deelde tevens
mee dat er aan het bestaande orderboek op
nieuw de nodige intentieverklaringen zijn toe
gevoegd door een vliegclub en een pilotenop
leider. Ook zijn opnieuw tien intentieverklarin
gen getekend voor de vierpersoons eFlyer 4
die parallel aan de eFlyer 2 ontwikkeld wordt,
zodat de totaalscore voor de nieuwe elektro
motoraangedreven varianten nu rond de 330
ligt. n
emBRaeR
KaWaSaKi h145//BK117 D-3
Kawasaki Heavy Industries heeft een eerste
H145//BK117 D3 helikopter (D3) verkocht
aan een buitenlandse klant. De D3 werd mid
den juni 2020 ook besteld door de Japanse
nationale politie die in 2022 twee toestellen
tegemoet kan zien. Deze D3 is een verbeter
de versie van de tot op heden leverbare
BK117 D2 waarvan de grote cabine en vlakke
laadvloer werden overgenomen, evenals de
vijfbladige rotor en de grote achterdeuren. Ook
de verbeterde hovermogelijkheden op grote
hoogte verhuisden mee naar de D3. Vergele
ken met de D2versie kan de nieuwe variant
tot 150 kg nuttige lading meenemen bij een
hoger MtOW van 3.800 kg. Ook zijn de onder
houdsintervallen langer. De D3 biedt plaats
aan 1012 inzittenden en kan tot 740 km
overbruggen bij een maximale kruissnelheid
van 267 km/h. Van de in 1983 geïntroduceer
de BK117/EC145/H145 zijn meer dan 1.600
eenheden verkocht waaronder 179 bij Ka
wasaki in licentie gebouwde varianten. n
PRaetoR 500/600
Embraer services & support heeft op Bradley International air
port de eerste Legacy 450 omgebouwd tot Praetor 500. Door
de aanpassingen aan met name het brandstofsysteem en het
aanbrengen van Praetor 500 winglets nam het vliegbereik toe
van 2.900 nm (5.371 km) naar 3.340 nm (6.186 km) bij een
bezetting van twee piloten en vier passagiers. Daarnaast kreeg
de Collins aerospace Pro Line Fusioncockpit een forse upgra
de. Embraer kondigde de Praetor 500 en Praetor 600 tijdens de NBaaBaCE zakenluchtvaart
beurs van 2018 aan als herontworpen Legacies van het type 450 en 500.
De fabrikant gaat de nieuwe Praetor 500 en 600 daarnaast standaard uitrusten met HEPafil
ters. Volgens Embraer halen de filters tot 99,97 procent van alle (corona)virussen, bacteriën
en schimmels uit de cabinelucht. Ook worden de interieurs bewerkt met Microshield360coa
ting die het hechten van microben aan oppervlaktes bemoeilijken. Daarnaast worden de
nooduitgangen van de Praetors verplaatst naar het toilet om het cabinegebruik te kunnen op
timaliseren. Er zijn tot op heden meer dan 160 Praetor 500 en 600varianten geleverd waar
mee ruim 180.000 uur gevlogen is. n
aRjan meijeR
Embraer heeft de Nederlander arjan Meijer benoemd tot ‘president en CEO’ van Embraer
Commercial aviation. Hij volgt John slattery op die deze functie sinds 2016 vervulde. Meijer
rapporteert direct aan algemeen Embaerdirecteur Francisco gomes Neto. De Nederlander
was sinds januari 2017 Chief Commercial Officer bij Embraer en in deze functie verantwoor
delijk voor de wereldwijde verkopen en marketingactiviteiten van de Braziliaanse vliegtuigbou
wer. Mede dankzij Meijers inspanningen kon Embraer in de afgelopen jaren 35 deals met
luchtvaartmaatschappijen sluiten. Voor zijn indiensttreding bij Embraer in 2016 vervulde
Meijer meerdere managementfuncties binnen de KLM group. n
DaSSault falcon 6x
De boordsystemen van de eerste
van drie prototypes van de nieu
we Dassault Falcon 6X zakenjet
zijn inmiddels ingeschakeld waar
bij de tests van elektrische syste
men, de hydraulica en het brand
stofsysteem zijn voltooid. Ook is het grondtest
programma gestart en is een begin gemaakt
met het testen van de digitale besturing. ge
lijktijdig zijn bij het tweede prototype de vleu
gels inmiddels aan de romp bevestigd en er is
een begin gemaakt met de bouw van toestel
nummer drie. Dat derde prototype krijgt een
volledige inrichting waarmee onder meer za
ken als akoestiek, comfort en elektronica kun
nen worden getest. n
ceSSna SKyhaWK
Het was vrijdag op 12 juni 2020 op de kop af
65 jaar geleden dat het prototype van de
Cessna skyhawk voor het eerst vloog. Het toe
stel won nadien enorm snel aan populariteit,
wat onder meer bleek uit het gegeven dat er
gedurende het eerste productiejaar ruim
1.100 werden afgeleverd. Nadien zouden er
tot op de dag van vandaag nog eens meer
dan 44.000 volgen, die niet zelden in de rol
als trainingsvliegtuig werden en worden inge
zet. De huidige generatie skyhawks vervult nog
steeds die rol. Maar de analoge meters in de
cockpit zijn merendeels verleden tijd waarbij
nieuwe skyhawks tegenwoordig met garmin
g1000NXi avionica worden uitgerust. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 13 21-07-20 11:31