72 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2016
HISTORIE Door: thijs Postma – Foto’s: Boeing & collectie Postma
australische C-17’s ondersteunden veel missies.
De Royal air Force ontving acht C-17’s.India is met zestien C-17’s een grote afnemer. C-17 van de Verenigde arabische Emiraten.
C-17 van de Canadese luchtmacht. Qatar kocht acht C-17’s
Het prototype met de enorme laaddeur.
Het zesde prototype in 2001.
In de nacht van 26 maart 2003 dropten vijftien C-17’s 1.000 paratroopers boven Bashur, Irak.
BuiteNlaNdse orders
In februari 2014 was Boeing in gesprek met vijf tot zes landen over de
verkoop van vijftien onverkochte C-17’s en besloot om nog tien vliegtui-
gen te bouwen in de verwachting dat er wel kopers voor zouden ko-
men. Het Verenigd Koninkrijk wilde de C-17 wel hebben voor de RaF
maar vond hem te duur. In mei 2000 maakte staatssecretaris geoff
Hoon bekend dat, in het licht van de vertragingen met de airbus
a400M, de RaF vier C-17’s zou leasen van Boeing voor 100 miljoen
pond per jaar. Dat contract was voor de duur van zeven jaar met een
optie voor een verlenging van twee jaar. De eerste C-17 werd op 17
mei 2001 afgeleverd en op 21 juli 2004 werd besloten om de C-17’s te
kopen aan het einde van het leasecontract. In augustus 2006 werd nog
een C-17 besteld. Intussen was de vertraging van de leverantie van de
airbus a400M verder opgelopen en in 2006 werden nog drie C-17’s
70-71-72-73_postmac-17.indd 72 19-07-16 14:19