Pagina 7 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2016

Er hangen veranderingen in de lucht. De zomer van 2016
zou wel eens het moment in de tijd kunnen zijn waarbij we
achteraf zeggen: ‘toen gebeurde het.’ Op maandagavond
23 mei kwamen twee Nederlandse F-35A Lightning II
straaljagers de Atlantische Oceaan even over om Nederland
te laten zien en te laten horen waar al dat belastinggeld
voor de opvolging van de F-16’s nu eigenlijk naartoe gaat.
Tot mijn grote verbazing viel er vrijwel geen enkel kwaad
woord te beluisteren. Werkelijk iedereen was blij en en-
thousiast. Een van de twee F-35’s vloog zelfs een rondje
boven Nederland en de tijd stond even stil. Bouwvakkers
legden het werk neer, verpleegsters lieten de patiënten
even rustig alleen in bed liggen en bankiers waren een paar
minuten niet bezig met het geld van klanten en henzelf. Al-
lemaal liepen ze vol verwachting naar het raam, het balkon
of de straat op om het wonder te aanschouwen. De ultra-
moderne hightech machine draaide zelfs extra rondjes bo-
ven de steden en landde twee uur later weer op zijn toe-
komstige thuisbasis Leeuwarden. Tijdens de luchtmachtda-
gen op 10 en 11 juni was het in Leeuwarden weer raak!
De twee supervette grijze straaljagers zorgden voor een re-
cordbezoek van bijna 300.000 enthousiaste toeschouwers.
Tijdens deze luchtmachtdagen zagen we naast de kennisma-
king met de F35A ook de introductie van Air Combat Europe.
Negen ex-F-16-piloten van onze Koninklijke Luchtmacht zijn
eerder dit jaar met vijf gloednieuwe Blackshape Prime micro-
lights begonnen met een vliegschool op Lelystad waarbij je
niet alleen kunt leren vliegen, maar ook als burger een oplei-
ding of een deel van de opleiding tot fighterpilot kunt volgen.
Luchtgevechten en formatievliegen, het komt allemaal voor-
bij. Zeg nou zelf, dat is voor de vele simpele luchtvaartavon-
turiers onder ons toch de ultieme vliegervaring?
Dan zijn er nog de ontwikkelingen op het terrein van de
elektrische aandrijving. Meerdere fabrikanten hebben dit
jaar ook echt bruikbare vliegtuigen met een elektromotor of
hybride aandrijving in de aanbieding. Het kost een paar
centen, maar dan heb je ook wat! Het voltooien van de
eerste vlucht rond de wereld met de Solar Impulse op al-
leen zonne-energie door Bertrand Piccard en zijn vrienden
heeft eveneens een heel groot en vooral jong publiek be-
reikt. En daar gaat het natuurlijk om. Jong, vers bloed!
De afgelopen decennia is de luchtvaart in het algemeen,
maar vooral op het gebied van de kleine en hobbylucht-
vaart, het speelterrein geworden van het soort waar we
weinig toekomst van te verwachten hebben. Ik heb het
over mijn eigen soort. De oudere, blanke man die zijn zaak-
jes voor zichzelf over het algemeen behoorlijk goed op or-
de heeft. Er is al jaren veel te weinig aanwas van de jonge-
re en multiculturele generaties na ons. Als je ergens in het
wild het fenomeen vergrijzing wilt observeren, doe je dat
waarschijnlijk het best op een vliegveld. De jongeren die
zich daar aanmelden, deden dat de laatste jaren voorname-
lijk om zo snel mogelijk hun beroepspapieren te halen om
daarna nooit meer terug te keren naar de basis van de
luchtvaart. Nu ook die jongerengroep minimaliseert, wordt
het tijd voor verandering.
We moeten veranderen! We moeten met onze tijd mee en
we moeten vooral veel meer jongeren bereiken om iets in
de luchtvaart te gaan doen. De wil, de wensen en de dro-
men zijn er echt nog steeds volop. De aansluiting is alleen
zoek! De nieuwe F-35A’s, ontwikkelingen als Air Combat
Europe en een elektrische luchtvloot kunnen voor die her-
nieuwde aansluiting zorgen. De jeugd van tegenwoordig
leeft hun leven op een andere manier dan de mensen van
mijn generatie. Televisie, kranten en radio zijn vervangen
door YouTube, Netflix, Facebook, games en de smartphone.
Alles gaat sneller en oppervlakkiger, maar toch ook vaak in-
tenser. Laten we daar dan ook op inspelen. Met dikke
straaljagers, coole vliegscholen, ultrachille techniek en ande-
re vette shit!
lining up Door: Jan Cocheret
Vers bloed
Jan Cocheret
is duizendp(il)oot
jancocheret@hotmail.com
We moeten
veel meer
jongeren
bereiken!
PILOOT EN VLIEGTUIG AuguSTuS 2016 7
07_ligningup.indd 7 19-07-16 12:01