PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2016 65
Bij de bouw van het prototype wordt gebruikgemaakt van composietma-
teriaal. Voor de aandrijving zorgt een Chevrolet Corvette V8-automotor
die goed is voor 388 pk. Deze motor drijft twee fans aan met een dia-
meter van elk 68 cm. Hiervoor hebben de ontwerpers een aangepaste
transmissiekast gebouwd. De ‘Dreamer’ is voorzien van een intrekbaar
landingsgestel. De piloot krijgt de beschikking over een Dynon avioni-
caset.
TeSTProgramma
Het vliegtuig voltooit de eerste vlucht op 17 maart 2015 en heeft sinds-
dien een testprogramma van 40 vlieguren doorlopen. Op 9 februari
2016 wordt vervolgens het Russische bewijs van luchtwaardigheid uitge-
reikt. De ontwerpers hebben inmiddels in Volgograd een bedrijf opge-
richt – sky World – met de bedoeling het vliegtuig in kitvorm aan te bie-
den. Het is echter niet de bedoeling het vliegtuig in Rusland te bouwen.
Daar waar de vestiging in Volgograd zal zorgen voor de commerciële on-
dersteuning en de doorontwikkeling van de kit, onderhandelt men nu
met een producent in amerika die de kit zal bouwen. Daardoor komt
het bouwpakket ook ‘dichter bij de klant’ en kan zelfs gedacht worden
aan een ‘builder-assist’-programma.
Heeft de ‘Dreamer’ reeds kunnen rekenen op aardig wat belangstelling
tijdens sun ‘n Fun, ook tijdens de Eaa Venture in Oshkosh wordt ge-
hoopt dat amerikaanse vliegtuigliefhebbers geïnteresseerd zullen zijn en
zo mogelijk de eerste kits zullen kopen.
Sky World PJ-11
in heT korT
Aantal plaatsen 2
Motor Chevrolet Corvette V8, 388 pk
Leeggewicht 986 kg
MTOW 1.380 kg
Tankinhoud 280 l
Max. snelheid 350 km/h
kruissnelheid 300 km/h
Vliegbereik 1.200 km
klimvermogen 12,5 m/sec
Belastingslimieten + 4.4/- 2.2 g
Prijs kit US $ 90.000 (zonder motor,
maar met transmissiekast)
Prijs met motor US $ 125.000
Bouwtijd 2.500 uur
Net een klein uitgevallen F-15. Door Chevy-blok aangedreven ducted fans. Bekijks tijdens sun ‘n Fun 2016.
Met het prototype is ruim veertig uur gevlogen.
Prototype in aanbouw.
64-65_pjiidreamer.indd 65 19-07-16 14:12