58 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2016
Vliegveld twenthe dankt zijn bestaan aan een overeenkomst tussen een
aantal Enschede-industriëlen en albert Plesman (KLM) om op een stuk
heide van ruwweg 64 hectare tussen Enschede, Hengelo en Oldenzaal
een vliegveld te realiseren. Dat veld komt er inderdaad en wordt in
1931 geopend. als in 1939 de oorlog dreigt, wordt het vliegveld omge-
ploegd, maar na de inval weer heropend door de Duitsers. Vanaf dat
moment tot 1 januari 2014 is het een militair vliegveld waarop ooglui-
kend ook civiel verkeer wordt toegestaan.
Na 2008 worden plannen gesmeed om de burgerluchtvaart te stimule-
ren en van twenthe een commercieel veld te maken. Deze plannen lo-
pen echter op niets uit waarna in 2014 besloten wordt de koers dras-
tisch te wijzigen.
Landside
amper twee jaar later zijn de resultaten van die koersverandering al
zichtbaar. Daarbij wordt gewerkt met meerdere kapstokken. Een van die
kapstokken is bijvoorbeeld de technology Base twente. Bedoeld als in-
ternationale ontwikkel-, demonstratie- en productiezone waarbij de be-
staande startbaan een unieke ‘asset’ is. gesproken wordt daarbij over
het uitbouwen van de kennis- en bedrijvenclusters High tech systems
and Materials (HtsM) en advance Materials and Manufacturing (aaM).
Een van de grootste gebruikers is momenteel de twente safety Cam-
pus, een veiligheidscentrum dat zich richt op het gebied van scholing,
training en kennisontwikkeling. Op deze campus kunnen hulpverleners
realistische scenario’s trainen. Daarnaast kan op de campus het veilig-
heidsbewustzijn van burgers en bedrijven op een hoger plan getild wor-
den door middel van interactieve ‘belevingsprogramma’s’.
Ook het Dutch Drone Development Center is er inmiddels gevestigd waar-
bij een aantal drone-bedrijven de krachten heeft gebundeld. saillant detail:
de brandweer twente is het eerste Nederlandse korps dat speciaal opgelei-
de piloten in dienst heeft die drones mogen inzetten om informatie in te
winnen bij een brand. Van geheel andere orde van grootte zijn de plannen
van Van Eck uit Maarssen. Deze ondernemer wil het voormalige vliegveld
gaan ontwikkelen voor onder meer (grootschalige) evenementen. Van Eck
mag zich daarmee ook eigenaar noemen van De strip, de oude F-16-taxi-
baan. Daarnaast zijn meerdere ‘werkparken’ in voorbereiding.
Wat te doen met een militair vliegveld dat van zijn functie is ontheven? Teruggeven aan de natuur zoals
bij Soesterberg is gebeurd? Of kijken naar een nieuwe bestemming waarbij burgerluchtvaart nog een rol
kan spelen? Voor die vragen zag men zich ook bij de voormalige Vliegbasis Twenthe geplaatst. Want wat
te doen met het vijfhonderd hectare grote vliegveld?
twEEDE LEVEN VOOr TwenTe
InduSTrIe Door: ruud Vos
58-59-60_twenteii.indd 58 19-07-16 14:07