PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2016 55
van vurenhout en telt tien ribben per vleugel. Het richtingroer wordt met
kabels bediend terwijl het hoogteroer en de ailerons gegeven input ver-
talen via stangen.
De tank (54 l) bevindt zich voor het panel. De stoelen zijn niet verstelbaar,
door echter met kussens te werken kan er in hoogte gevarieerd worden.
De naar voren openklappende cockpitkap is van doorzichtig polycarbonaat
die een uitstekend zicht rondom garandeert. Instappen vereist een han-
digheidje, maar wanneer je dat eenmaal doorhebt, glijd je zo in de kuip-
stoeltjes. Wat bij de grotere 300 en 400 al opviel, herhaalt zich bij de
200: een uitzonderlijk strak afgewerkt vliegtuig waarbij de details niet uit
het oog zijn verloren. Bovendien oogt het toestel op het platform bedui-
dend robuuster dan het leeggewicht doet vermoeden. Daarnaast biedt het
overzichtelijk ingerichte panel nog volop ruimte voor meer avionica. Voor
het brandschot is een Rotax 912uL gemonteerd die 80 pk levert.
vlieGen
Het splinternieuwe toestel waarmee we gaan vliegen, was tijdens de aE-
RO 2016 al ‘static’ te bewonderen. Met een leeggewicht van 284 kg (in-
clusief radio, transponder en ballistische reddingparachute) blijft een
nuttige lading van 188 kg beschikbaar. En dat is zeer fors te noemen
tamelijk fors ogend toestel. Bestuurbaar neuswiel, draaicirkel 6 m.
Heel erg ruime cockpit. (Foto: Pionier aircraft) alles goed binnen handbereik.
Finals EDLs. Prima zicht over de neus. Loadfactor? +4/-2 g.
54-55-56-57_pionier200.indd 55 19-07-16 14:01