50 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2016
INDuStRIe Door: Jozef Mols
derbaar) sproeisysteem. Een tweede 727 zal worden ingezet voor ge-
wone vrachtvluchten, maar kan in korte tijd (48 uur na een oproep)
voorzien worden van een roll-on-roll-...
derbaar) sproeisysteem. Een tweede 727 zal worden ingezet voor ge-
wone vrachtvluchten, maar kan in korte tijd (48 uur na een oproep)
voorzien worden van een roll-on-roll-off sproeisysteem. Op deze wijze
kunnen de operationele kosten van de ganse ecologische operatie ten
dele worden gerecupereerd dankzij de cargo-vluchten.
sinds 31 maart 2016 staat een eerste Boeing stand-by op het vlieg-
veld van Doncaster in het graafschap sheffield. sproeivluchten zullen
worden uitgevoerd op een hoogte van 50 meter boven het zeeopper-
vlak bij een snelheid van 150 kts (278 km/h). De 727 zal daarbij
vergezeld worden van een ‘spottervliegtuig’ dat op een hoogte van
600 m opereert en de 727 naar de te besproeien vlek moet leiden.
Op lage hoogte is het immers moeilijk voor de bemanning van de
727 om de juiste positie van de te bestrijden vervuiling waar te nemen.
Dat dergelijke operaties niet goedkoop zijn, spreekt voor zich. Een
enkele sproeivlucht met Correxit-olieverdunner kost 154.000 dol-
lar.
De Hercules L-382 wordt te duur in gebruik.
sinds 31 maart 2016 staat deze Boeing 727 stand-by in Doncaster.