Pagina 35 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2016

PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2016 35
AirBus helicopters
Bij airbus Helicopters is de eerste van achttien
voor de Duitse marine bestemde NH90 sea
Lions uit de spuitcabine gerold. Met het toestel
zullen binnenkort de eerste grondtests worden
uitgevoerd, gevolgd door een eerste vlucht
eind 2016. De nieuwe NH90-variant gaat bij
de Duitse marine een groot deel van de 21
verouderende sea Kings aflossen. De sea Li-
ons gaan onder meer search and Rescue
(saR) missies uitvoeren boven de Duitse kust-
wateren. In 2019 moeten de eerste drie toe-
stellen worden geleverd, gevolgd door twaalf
in 2020 en 2021. De laatste drie leveringen
zijn voor 2022 voorzien. De fabrikant ontwik-
kelde ook een nieuw wapensysteem dat kan
worden ingebouwd in civiele varianten van het
type H125M, H145M en H225M. Met dit zo-
genoemde HForce-systeem zijn recent (ka-
nons)kogels en 70 mm-raketten afgevuurd
aan boord van een H225M helikopter. HForce
is samengesteld uit onder meer een bij thales
ontwikkeld scorpion Helmet Mounted sight
Display (HMsD) en een bij Wescam vervaar-
digd Electro-Optical system (EOs) die beide
communiceren met de ingebouwde wapen-
systemen. n
YAk-152
Volgens het Rus-
sische ministerie
van Defensie zal
de nieuwe Yak-
152 in 2016
gaan vliegen
waarbij de serie-
productie in maart 2017 van start zal gaan. Er
zullen vier prototypes geleverd worden, ge-
volgd door een mogelijke order voor 150 toe-
stellen van dit type. De Yak-152 moet een mo-
tor met een vermogen van 500 pk krijgen,
300-320 km/h snel worden, een vliegbereik
krijgen van 1.500 km en een maximale vlieg-
hoogte van 4.000 m. Yakovlev ontving in 2014
een contract voor de ontwikkeling van deze
nieuwe Russische basistrainer die een levens-
duur moet krijgen van minimaal 10.000 uur
en 30.000 starts en landingen. De Yak-152
krijgt sKs-94M2 schietstoelen, moet eind
2017 in dienst komen en nieuwe Russische
piloten voorbereiden op het vliegen met de
Yak-130 straaltrainer. Er wordt momenteel nog
getraind met de Yak-52 waarvan 399 geleverd
zijn, maar minder dan 100 operationeel. n
ilYushin il-214
Ilyushin gaat
voor eigen
rekening en
risico verder
met de ont-
wikkeling
van het Il-
214 middelzware transportvliegtuig. Oorspron-
kelijk zou het toestel in samenwerking met In-
dia gebouwd worden, maar dit idee werd in ja-
nuari 2016 in de ijskast gezet. De Russische
fabrikant heeft inmiddels een schaalmodel la-
ten bouwen waarmee windtunnelproeven
worden uitgevoerd bij het Central aerohydro-
dynamic Institute (tsagI). Dit schaalmodel
krijgt motorgondels voor zowel Ps-90a als PD-
14 turbofans. De Il-214 zal tot twintig ton
vracht kunnen vervoeren over ruim 2.000 km
en kunnen starten of landen vanaf onverhard
terrein. Ook kunnen er troepen mee aan
boord. n
sikorskY ch-53k
sikorsky’s nieuwe zware CH-53K King stallion
helikopter heeft een lading van 12.250 kg der-
tig meter boven de grond weten te tillen. ge-
mikt wordt op een hefvermogen van 13.600
kg, maar de vraag is of dit gaat lukken. De CH-
53K moet de in 1980 geïntroduceerde CH-
53E super stallion gaan opvolgen als zware
transporthelikopter bij het u.s. Marine Corps.
afhankelijk van het verloop van de testvluch-
ten beslist dit corps of ze in 2017 opdracht ge-
ven voor de bouw van de eerste productie-
exemplaren die vervolgens in 2019 operatio-
neel inzetbaar moeten zijn. sikorsky moet on-
der het huidige contract in 2017 de eerste vier
King stallions leveren. Mogelijk dat de totale
order 200 helikopters van dit type zal omvat-
ten. n
34-35_lastminutemilitair.indd 35 19-07-16 13:43