Pagina 23 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2016

PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2016 23
Is deze drenkeling gevonden, dan kan een life raft gedropt worden, die
opgeblazen en al in het water belandt.
Jet Jockey
Voor vandaag staat echter een ‘gewone’ patrouillemissie in de planning,
en er is nog tijd voor koffie in de ‘huiskamer’ op schiphol-Oost. even te-
rug naar de badges op beide schouders: hoe komt een jet jockey te-
recht in dit maritieme milieu? gertjan grijnst: “De F-16 heb ik negen jaar
gevlogen. Met veel plezier, maar het was ook keihard werken. Veel uit-
zendingen, en daar tussendoor de nodige lange oefeningen. toen er na
een paar jaar een jong gezin achter me stond, werd het tijd voor een
vaster bestaan dichter bij huis.”
gertjan vloog vijftien jaar geleden voor het eerst op de F-16, en was
daarna bijna acht jaar verbonden aan het 322 squadron op Leeuwar-
den. In die tijd kreeg hij een gezin en na meerdere uitzendingen besloot
hij overplaatsing naar de kustwacht aan te vragen. “Dat werd mogelijk
voor luchtmachters toen de inzet onder het Commando Luchtstrijd-
krachten (CLsK) viel. Het werk sprak me aan vanwege de dynamiek.”
De meeste collega’s van gertjan hebben echter een marine-achtergrond
of hebben eerder op de transportvliegtuigen van de luchtmacht gevlo-
gen. gertjan moest vanaf zijn agressieve eenpitter omschakelen naar
een hoogdekker met meerdere bemanningsleden. Want hoewel de
Duitse machine oorspronkelijk ontworpen is om door één vlieger gevlo-
gen te worden, vliegt men bij de Kustwacht altijd met een tweekoppige
bemanning. gertjan: “Dat was even wennen. In de F-16 werk je ook in
teamverband natuurlijk als je met meerdere vliegtuigen je missie uit
moet voeren, maar ben je tegelijkertijd opgeleid om helemaal zelfstan-
dig je eigen vlucht uit te voeren.”
Fuel StopS
Op de Dornier vliegt gertjan op een civiel vliegbrevet, een conversie die
hij deels bij de Martinair Flight academy deed. Het was zijn eerste stap
in de kleine luchtvaart, waarvoor hij inmiddels ook instructiepapieren
heeft. Hij geeft daarmee af en toe als vrijwilliger les op de vliegschool
van Mission aviation Fellowship op vliegveld teuge.
Het is niet het enige ‘groene’ veld waar hij in zijn nieuwe bestaan regel-
matig komt. Met de Dornier maakt gertjan regelmatig fuel stops op
luchthavens buiten schiphol. Dat hangt helemaal af van de missie van
de dag. Vandaag patrouilleert hij in het zuidwesten van de sector. Dus
het zal wel Oostende worden, zo schat hij in. “gisteren was het texel.
Dat is ook altijd weer leuk. en thuishaven schiphol blijft geweldig. altijd
een baan in de goede richting, geweldig behulpzame luchtverkeerslei-
ding en een ontzettend dynamisch luchtruim. Men weet hier precies wat
wij kunnen en wat wij nodig hebben.” Logisch, want met de aanwezig-
heid van de unit Luchtvaartpolitie, anWB Medical air assistance en de
Kustwacht is de schiphol-CtR een thuishaven voor alle vormen van vlie-
gende hulpdiensten.
kapitein GertJan
Geboren 9 mei 1979
Opleiding Officier vlieger Koninklij-
ke Luchtmacht,
Martinair Flight Academy
Vliegt Dornier 228 bij 334
Squadron (Foto: Ruag aviation)
Levensreddend: life raft.
Radar voor detectie van verontreinigingen op zee.
22-23_onthejob.indd 23 19-07-16 13:08