22 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2016
gertjan draait diensten van 24 uur op de uitvalsbasis op schiphol-Oost.
Daar wordt overnacht, zodat hij en een tweede vlieger altijd ad hoc de
lucht in kunnen. Overdag wordt dan een reguliere missie gevlogen van
door de bank genomen zo’n vier uur. Vandaag een vlucht van twee keer
drie uur met tussenlanding om te tanken.
De missie van vandaag wordt bepaald voor het Kustwachtcentrum, dat
de spil is tussen de diverse varende en vliegende eenheden. De Dor-
niers worden onder meer ingezet voor grenspatrouillering, milieu-inspec-
ties en controle van het scheepvaartverkeer.
Het toestel is voorzien van radars aan beide kanten voor het detecteren van
verontreinigingen op zee tot flinterdunne olielagen toe. Ook hangt er een
infraroodcamera onder het toestel waarmee op warmte gezocht kan wor-
den. De apparatuur wordt achterin bediend door specialisten van de mare-
chaussee, douane en Rijkswaterstaat naar gelang het doel van de missie.
Search and reScue
Daarbij kan het toestel worden ingezet tijdens saR-missies, waarbij het
vliegtuig het voordeel van hogere snelheid en langere loitering time
heeft ten opzichte van de helikopters. De automatische piloot kan zelfs
optimale zoekpatronen vliegen, zodat ook gertjan en zijn collega hun
aandacht mede kunnen richten op het zoeken naar drenkelingen. Dat
gebeurt soms op slechts enkele honderden meters boven de golven.
De weersomstandigheden zijn belabberd terwijl de rood-wit-blauwe Dornier 228 van de Nederlandse
Kustwacht op Schiphol-Oost langzaam ondermiezert. Gezagvoerder Gertjan is net opgestaan en maakt
het tweemotorige toestel klaar voor een dagelijkse patrouille boven Nederlandse wateren. Op zijn ene
schouder de badge van het 334 Squadron waar de Dornier onder valt, op de andere schouder de 1000-
uur F-16-badge.
WaKenD OVeR nederlandSe WateRen
ON the JOb Door: erik Brouwer
22-23_onthejob.indd 22 19-07-16 13:08