Pagina 20 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2016

‘We gaan er een historisch moment van maken’, zei mijn
instructeur John Mijnhout. ‘Op het moment dat de JSF zijn
rondvlucht boven Nederland vliegt, ga jíj solo’.
Een hele verantwoordelijkheid!
“Ja, maar ik was totaal niet nerveus. Eerder wat meer ont-
spannen, zo zonder instructeur naast me. Al was ik ook wel
gewend om solo te vliegen, want ik heb jarenlang mijn GPL
gehad. En ik heb vroeger met mijn vader ook veel gevlo-
gen: Rallye en H36 Dimona, op Seppe en Nistelrode. Het
ging allemaal prima, trouwens. John had me flink wat din-
gen achter elkaar laten doen. Storing in de start, flapless,
een heel stel touch-and-go’s. Ik wist dat ik er tegenaan zat.
Maar opeens was het zo ver. Maar het ging lekker, kan niet
anders zeggen. Twee touch-and-go’s en toen een full stop.”
En nu?
“Hobbyistisch vliegen is het eerste doel. Als ik mijn LAPL
heb, wil ik wel overlessen naar de Cessna 172 of de Piper
28. Maar ik ben helemaal gek van warbirds, dus als die mo-
gelijkheid zich ooit voordoet… Jaap de Ruiter heeft hier op
het veld een prachtige cub, de GBA, en die heeft me al een
staartwielvlucht beloofd. Instructie geven lijkt me ook heel
leuk om te doen, uiteindelijk. Ik ga, denk ik, daarom wel
door voor het CPL.”
Je wèrkt toch bij de vliegschool, al?
“Toen ik in opleiding was, heb ik bij VSH zeven maanden
stage gelopen en inmiddels werk ik er nu twee en een half
jaar. Het leuke is de variatie aan werk. Ik ben daar monteur,
baliemedewerker en doe zeg maar de customer relations.
Zo ben je vliegtuigonderhoud aan het doen, en zo ben je
bezig met enthousiaste klanten.”
Enthousiast?
“Ja! Wat vooral leuk is aan de General Aviation, is dat het al-
lemaal hobby is. Alle klanten komen voor ontspanning en
dat bepaalt echt de sfeer in die wereld.”
Tjonge, je zit er wel helemaal in. Of doe je nòg meer?
“Jazeker, ik ben ook nog eens vrijwilliger in Duxford, bij ‘The
Fighter Collection’. Daar verblijf ik elk jaar een week om te
helpen tijdens The Flying Legends Airshow. Daar gaat je
hart wel sneller kloppen, van al die prachtige vliegtuigen.
De werkzaamheden variëren van poetswerk tot het vervan-
gen van een magneetontsteking. En daarna natuurlijk heer-
lijk genieten van de airshow, terwijl je op de vleugel van
een P-51 Mustang ligt!”
Klinkt als vrij perfect. Misschien toch ook ATPL?
“Dat is me een veel te grote investering, momenteel”.
Rijke vriendin zoeken…
“Ik heb al er een! En die zou best eens een goeie baan
kunnen krijgen. Ze volgt daar wel de goeie studie voor,
tenminste. Human Resource Management. Mmm, mis-
schien moet ik haar eens vragen wat ze van het plan
denkt!”
Solo Mio Door: Goof Bakker
Solo met de JSF!
Ik wist dat
ik er
tegenaan zat
Naam: Bob van Es
leeftijd: 23 jaar
toestel: Tecnam P2002-JF
Instructeur: John Mijnhout
School: Vliegschool
Hilversum
Beroep: vliegtuigmonteur
VSH
er is geen piloot die zijn of haar eer-
ste solovlucht vergeet. de meesten
kunnen het wel uitschreeuwen als
ze eenmaal solo gaan. om daar een
plek voor te bieden is er gelukkig
elke maand onze rubriek o Solo mio.
Bent u ook voor het eerst solo ge-
gaan? Goof Bakker interviewt u dan
graag. mail: goofbak@planet.nl.
20 PILOOT EN VLIEGTUIG AuGuSTuS 2016
20_solomio.indd 20 19-07-16 12:09