Pagina 14 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2016

eMbraer
nieuws & info www.pilootenvliegtuig.nl
ruag aViatiOn
De Japanse regionale luchtvaartmaatschappij
New Central airservice Corporation (NCa)
heeft bij Ruag aviation een vijfde Dornier 228
besteld. Het toestel wordt geleverd via Ruag-
partner sojitz aerospace Corporation die in het
Duitse Oberpfaffenhofen ook de bouw van het
vliegtuig zal begeleiden. Het in 1978 opgerich-
te NCa vliegt met vier Do 228-212-varianten
vanaf Chofu airport in tokyo. Daarbij worden
zowel passagiers- als vrachtvluchten uitge-
voerd. De toestellen bieden elk plaats aan ne-
gentien passagiers. Ruag maakte gelijktijdig
bekend dat de amerikaanse Federal aviation
administration (Faa) een amended type Certi-
ficate heeft afgegeven voor de gemoderniseer-
de Do 228-212. Ruag was al in het bezit van
het in 1990 door de Faa uitgereikte typecertifi-
caat voor de ‘classic’ Do 228. De huidige Do
228-212 heeft vijfbladige composietpropellers,
een nieuw motormanagementsysteem, eigen-
tijdse avionica en een digitale cockpit. Door
het nieuwe certificaat ziet Ruag afzetmogelijk-
heden op de amerikaanse markt. Met het oog
daarop is aMC aviation (een dochterbedrijf
van Legacy Warbirds in Raleigh) zowel aange-
wezen als amerikaanse ‘wederverkoper’ als of-
ficieel authorised service Centre voor de Do
228 -212. Het bedrijf werd recent ook door
Bell Helicopter aangewezen als Customer ser-
vice Facility en zal daarom in het Zwitserse si-
on een nieuw onderkomen openen. n
Orbis Md-10
Hulverleningsorganisatie Orbis heeft een MD-
10 in gebruik genomen. Het door pakketver-
voerder FedEx gedoneerde toestel werd aan-
gepast voor haar nieuwe taak als Flying Eye
Hospital. aan boord bevinden zich niet alleen
operatiekamers, maar ook (laser)behandelka-
mers en ruimtes om instrumenten te sterilise-
ren. tevens is een geavanceerd klaslokaal met
46 zitplaatsen ingericht met een groot 3D-
scherm. Hierop kunnen oogoperaties live ge-
volgd worden. De beelden zijn afkomstig van
de microscooplens van de oogchirurg. De MD-
10 werd in 2011 geschonken en heeft een
vliegbereik van 6.000 nm (ruim 11.100 km).
De DC-10 waarmee Orbis nu nog vliegt, heeft
een bereik van 4.000 nm (7.400 km) en
wordt gevlogen door twee piloten en een
boordwerktuigkundige. In de MD-10 volstaat
een tweekoppige cockpitbemanning. Het nieu-
we toestel zal in september een eerste oog-
missie uitvoeren naar shenyang (China). Vol-
gens Orbis is wereldwijd sprake van 285 mil-
joen mensen met een visuele handicap. Ne-
gentig procent van hen zou goed geholpen
kunnen worden door deze door vrijwilligers
gerunde organisatie. De organisatie doet dit
door het geven van training, voorlichting en
het uitvoeren van oogoperaties. Orbis trainde
tussen 2011 en 2015 meer dan 10.000 art-
sen en 104.000 verpleegkundigen. In diezelf-
de periode werden 11,6 miljoen oogonder-
zoeken uitgevoerd in derdewereldlanden. n
legacy 450
De Canadese aanbieder van vliegtuigen in deeleigendom airsprint heeft twee Legacy 450 za-
kenjets besteld die eind 2016 geleverd worden. Ook zijn kooprechten vastgelegd voor nog
eens tien toestellen van dit type. airsprint biedt tot op heden vliegtuigen aan van het type Ci-
tation XL, XLs, CJ2+ en CJ3+ en heeft kantoren in onder meer Vancouver, Calgary en Ottawa.
De Legacy 450 werd recent gecertificeerd voor een vliegbereik van 2.904 nm (5.378 km),
329 nm (609 km) meer dan het oorspronkelijke bereik met vier passagiers. n
ecOdeMOnstratOr
Boeing heeft Embraer in de arm genomen
om een nieuwe fase in het ecoDemonstra-
tor-programma mogelijk te maken. De Brazi-
liaanse fabrikant stelt daarvoor een E170 ter
beschikking die in augustus en september
onder operationele omstandigheden getest
wordt in Brazilië. Daarbij zal het worden af-
getankt met een brandstof die voor tien pro-
cent uit biokerosine bestaat en voor negen-
tig procent uit gewone kerosine. Ook is het
vliegtuig gespoten met een speciale verf.
Deze stoot niet alleen vuil af, maar voorkomt
ook ijsvorming op de romp. Daarnaast zal
met sensoren en visualisatietechnieken wor-
den gekeken hoe de luchtstromen zich bo-
ven de nieuw ontworpen vleugels gedragen.
Deze vleugels hebben bovendien verbeter-
de slats die minder geluid genereren tijdens
de start en landing. Bijzonder is het toepas-
sen van de LIDaR (Light Detection and Ran-
ging) technologie waarbij lasers worden ge-
bruikt als aanvulling op nu al gebruikte sen-
soren om zaken te meten als werkelijke
vliegsnelheid, invalshoek en buitentempera-
tuur. De op deze manier verkregen gege-
vens kunnen mogelijk bijdragen aan een
nog efficiënter brandstofverbruik en dus
minder uitstoot. Boeing heeft inmiddels
meer dan vijftig nieuwe technologieën on-
der de loep genomen met een Next-gene-
ration 737-800 (2012), een 787-8 (2014)
en een 757 (2015). n
14 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2016
08-15_Nieuwspaginas.indd 14 19-07-16 12:02