Pagina 5 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2014

Historie
32 ALR Piranha Zwitsers initiatief voor gevechtsvliegtuig
68 Bell FM Airacuda Luchtkruiser voor het USAAC
Industrie
34 Arke’s 787-8 #dreamcatcher Eerste Nederlandse Dreamliner
Incidentanalyse
74 Dubbele ditching Twee Super Puma’s landen in de Noordzee
On the job
26 Ronald de Jong Stuurman op de Super Constellation
Ontwikkelingen
31 Oskbes 407 en 409 Toestellen voor club- en privégebruik
48 HAL HTT-40 Nieuwe Indische trainer
55 Scion SA 400 Jackal Lichte helikopter voor elk terrein
58 Praga Alfa Tsjechische vuist op de wereldmarkt
62 Cockpit JSF Revolutionair en zijn tijd ver vooruit
Ruud Vos
is hoofdredacteur
Piloot en Vliegtuig
r.vos@eisma.nl
Pilot report
16 Blackshape Prime Civiele én militaire tweezitter
44 Sila 450C Cruiser van Aero East Europe
Reisverslag
50 Naar Venetië door de Alpen
Typebeschrijving
61 Zlin Z 143 Nieuwe variant metalen laagdekker
72 Aviacom AF 129 LSA voor de Amerikaanse markt
En verder
78 Volgende maand
78 Colofon
Door: Ruud Vos
Artikel 3.8 van de Wet Luchtvaart in Nederland is dui-
delijk: vliegen in een vliegtuig zonder geldig Bewijs
van Luchtwaardigheid (BVL) mag niet. Dat wetsartikel
valt te billijken waar het gaat om veiligheid. Maar dat-
zelfde artikel kan ook gebruikt worden om vliegtuigen
die over een buitenlands BVL beschikken, uit ons
luchtruim te weren. Dat overkwam recent het Breitling
Jet Team (BJT). Dat team was uitgenodigd om de
Luchtmachtdagen 2014 te komen opluisteren met
hun civiel geregistreerde L-39’s.
Maar er wrong een ontheffi ngschoen. Want de L-39’s
staan in Estland geregistreerd. En dat is mogelijk een
‘gevaarlijk’ land volgens de Inspectie Leefomgeving en
Transport (ILenT). Zodat een verzoek voor een onthef-
fi ng ter elfder ure werd geweigerd, geruggensteund
door een gefundeerd oordeel. Weliswaar kon volgens
de betreffende ambtenaar dankzij ‘artikel 3.21 eerste
lid .. in bijzondere omstandigheden een ontheffi ng
worden gegeven als de veiligheid van het luchtverkeer
door de ontheffi ng niet in gevaar wordt gebracht’.
Maar deelname aan een airshow was hier ‘geen bij-
zondere omstandigheid die een dringende noodzaak
oplevert.’
Bovendien kon de behandelend ambtenaar ‘niet be-
oordelen of het bovengenoemde luchtvaartuig op een
veilige wijze vluchten kan uitvoeren.’ Kortom: een
kloek bureaubesluit dat getuigt van een bijzonder
vooruitziende blik! Want in de achterliggende jaren zijn
door dat BJT in 35 landen (waaronder Nederland!)
duizenden shows verzorgd zonder noemenswaardige
problemen met perfect onderhouden vliegtuigen. Dat
moet dus wel een keer fout gaan! Dus geen onthef-
fi ng, maar wel een factuur van € 427,00 voor de wei-
gering om zes L-39’s toe te laten tot het Nederlandse
luchtruim.
Dat dit besluit op onbegrip stuitte, spreekt voor zich.
Maar het is tegelijkertijd de zoveelste ‘bevinding’ die
laat zien dat in het ‘Hoofddorpse’ sprake lijkt te zijn
van kleine koninkrijkjes waarbinnen internationale re-
gels tot de eigen Nederlandse norm kunnen worden
herleid. En waaraan een hele sector zich vervolgens
moet conformeren. Of dit patroon (en de daarmee
samenhangende negatieve imago- en geloofwaardig-
heidschade) ooit doorbroken zal worden? Ben bang
van niet. Tenzij de politiek keihard ingrijpt.
NEDERLANDSE NORMEN?
In dit nummer: Alles over de eerste Nederlandse Boeing 787-8 Dreamliner
68 In 1936 formuleerde het U.S. Army Air Corps de
eisen voor een luchtkruiser: een zware jager om vijande-
lijke bommenwerpers te vernietigen en om eigen bommen-
werpers over lange afstanden te begeleiden en te bescher-
men. Het nieuwe vliegtuig werd aangeduid als FM (Fighter
Multiplace). Twee fabrikanten reageerden: Lockheed en de
pas opgerichte Bell Aircraft Company met de FM Airacuda.
22 De luchtmacht is een
nieuwe weg ingeslagen. Tijdens de
Luchtmachtdagen 2014 stond be-
leving centraal onder de noemer
‘Operatie Luchtsteun’. De static- en
vliegshow bleken als vanouds pu-
bliekstrekkers waarbij op vrijdag
19 juni 65.000 en op zaterdag 20
juni zelfs 180.000 bezoekers op
het evenement afkwamen.
www.pilootenvliegtuig.nl
PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2014 5
BJT niet
meer
welkom in
Nederland
34 De eerste Boeing 787-8 Dreamliner is in Neder-
land. Het toestel gaat als PH-TFK door het leven en heeft
dankzij een wedstrijd op social media ook een roepnaam:
#dreamcatcher. Reisorganisatie Arke steekt KLM daarmee
de loef af. Want onze ‘nationale’ moet nog een jaartje
wachten voordat hun eerste 787-9 arriveert. Reden genoeg
dus voor een (afl everings)feestje.
04-05_inhoud.indd 5 15-07-14 13:42