Pagina 47 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2014

PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2014 47
Level vliegend op 2.500 ft loopt de snelheid bij 5.000 rpm vlot op tot
200 km/h waarbij over de hele linie amper motortrillingen waar te ne-
men zijn. Matic’: “Kwestie van het motorblok in silent blocks ophangen.
We gebruiken daar chroommolybdeen buis waaraan de aandrijving op
zes punten wordt bevestigd.”
Door de geïsoleerde cabinewanden is het ook zonder headset best wel
een tijdje uit te houden. Een prettig gegeven om de oren onderweg ook
even te kunnen ‘luchten’. Want met een tankinhoud van 2 x 45 l (optio-
neel kan nog een extra tank van 10 l worden aangebracht) kun je onder
gunstige omstandigheden zes uur of 1.080 km non-stop vliegen.
Nog een detail: bij sterk gereduceerd motorvermogen, ‘vol voeten’ en
naar achteren getrokken stick cirkelt de 450C bijna als een helikopter
naar beneden. Ieder ander vliegtuig zou in zo’n situatie luid protesterend
overtrekken. Dat kan bij de sila ook wel als het moet: full flaps bij 60
km/h en flapless bij 67 km/h. Kwestie van neus door de horizon laten
zakken en weer snelheid oppikken. Daarbij geen spoor van een dreigen-
de neiging over de ene of andere vleugel weg te vallen. Een pluspunt
voor de vliegveiligheid en het gevoel van zelfvertrouwen van de piloot.
motoRlooS
Onder normale vliegomstandigheden kan de 450C dus als een voor-
spelbaar toestel worden omschreven dat zich probleemloos gecoördi-
neerd laat besturen om de drie assen. Een oordeel vellen kan pas wan-
neer ‘abnormale’ componenten worden toegevoegd. Zoals de hoeken
van de flight envelope, de low level rodeo of een motorloze landing. In
dat laatste geval loopt de snelheid er maar tergend langzaam uit en kost
het zelfs enige nodige moeite het toestel aan de grond te krijgen. Want
de uitstekende glide ratio maakt dat de 450C door wil blijven zweven.
Komend vanaf zo’n 2.500 ft heb je pakweg tussen de vijf en tien minu-
ten om een geschikte landingsplek uit te zoeken. Daarbij bewijst het
kleine ruitje op de vleugel opeens z’n waarde. Bij manoeuvres om de
snelheid eruit te laten lopen, kun je bij soms noodzakelijk steile bochten
de plek waar je wilt landen in de gaten blijven houden. Heel slimme vin-
ding dus. Een paar ‘slingers’ later staan we met een licht staartwindje
zonder problemen motorloos aan de grond. Want je mag de 450C nog
landen bij een maximale staartwindsnelheid van 15 km/h en een nor-
male cross wind component van 28 km/h.
toekomSt
Of er nog wat te wensen overblijft? “Ja”, zegt Matic’. “We onderzoeken of
we door een iets langere staartsectie de kruissnelheid omhoog kunnen
krijgen van 200 naar 230 km/h. En we zijn volop bezig om te kijken
waar we door gebruik van koolstofvezels het leeggewicht nog wat verder
terugkunnen brengen.” Wordt dus ongetwijfeld vervolgd. aero East Euro-
pe is overigens dusdanig overtuigd van de leskwaliteiten van hun vlieg-
tuigen, dat vliegscholen bij aankoop een korting van 7,5 procent in het
vooruitzicht wordt gesteld. Reken voor een 100 pk-versie op een inves-
tering van 1.600 euro extra.
Sila 450C iN het koRt
Aantal inzittenden 2
Motor Rotax 912, 80 pk
Propeller Woodcomp, 3 bladen
Spanwijdte 9,4 m
lengte 6,6 m
Cabine (hxb) 115 x 115 cm
Brandstofvoorraad 2 x 45 l
leeggewicht 290,7 kg
MtoW 472,5 kg
Vne 235 km/h
Max. snelheid 220 km/h
Kruisnelheid 75% 190 km/h
overtreksnelheid (flapless) 67 km/h
overtreksnelheid (flaps) 60 km/h
Startaanloop 50 m
Klimsnelheid 5,6 m/sec
Vliegbereik (75%) 1.080 km
endurance 6 uur
landingsrol 80 m
limieten +6/-3G
Prijs vanaf € 53.030 (incl. parachute
en Fto-discount 7,5%)
internet https://aeroeast.net
(Foto’s: srdjan Petrovic)
Landingsrol? 80 m. (Foto: srdjan Petrovic)
44-47_pilotreportsila450c.indd 47 15-07-14 12:28