Pagina 38 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2014

38 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2014
INDusTRIE Door: Ruud Vos
uur tijdverschil moet overbruggen tussen amsterdam en seattle, heeft
het recht enigszins van slag te zijn. Onder normale omstandigheden
heeft de biologische klok daarbij zeker twee dagen nodig om weer
enigszins in het normale ritme te komen. Voor zover waarneembaar, is
dat bij de Dreamliner teruggebracht tot een dag. Voor het vliegende per-
soneel en veelvuldig zakelijk vliegende luchtreizigers een duidelijke plus.
Voor vakantiegangers een prettige bijkomstigheid. Onderscheidt de 787-
8 zich daarmee dus van de concurrentie? Eenduidig antwoord: ja!
onderschept
Kort voor het einde van de trip volgt nog een ‘verrassing’: de (onder em-
bargo en voorbehoud aangekondigde) onderschepping door twee QRa
F-16’s afkomstig van Leeuwarden. Beide toestellen werden gescrambled
kort nadat de #dreamcatcher boven de Noordzee het Nederlandse lucht-
ruim binnenvloog. hun aanwezigheid op nog geen steenworp afstand
maakt wel degelijk indruk. Was het een echte interceptie, dan zou de aan-
wezigheid van bewapende gevechtsvliegtuigen ongetwijfeld intimiderend
zijn geweest: piloten met gesloten donkere vizieren en dreigende side-
winder-raketten. Nu kon er een vrolijkmakende ‘thumbs up’ vanaf…
rondrit
met schiphol binnen handbereik volgen nog twee verrassingen. De eer-
ste is de mededeling van de captain dat air traffic Control (atC) graag
een go around wil zien. geen probleem, wordt gedaan. maakt de vlucht
echter wel twintig minuten langer omdat de Ph-tFK zich immers weer in
het reguliere circuit moet voegen. Na deze korte, ongeplande rondvlucht
volgt de feitelijke landing op de Polderbaan, gadegeslagen door hordes
vliegtuigspotters. Dan volgt opnieuw een mededeling van de captain:
“Volgens atC worden we door zo’n beetje bijna alles wat rijden kan wel-
kom geheten”. En inderdaad: voor het toestel is een geelgekleurd, zwaai-
lichten voerend wagenpark van schiphol-gerelateerde voertuigen waar-
neembaar. Die zullen ons naar de gate begeleiden. Dat resulteert
vervolgens in een rondrit van ruim een uur over de luchthaven. De be-
haalde tijdwinst van de terugvlucht wordt daarmee vakkundig om zeep
geholpen door deze pr-gerelateerde vertraging. Is begrijpelijk, maar be-
paald niet plezant na vier lange dagen. Indrukwekkend is daarentegen
wel het door de brandweer gegeven watersaluut en de grote groep ge-
nodigden die de Dreamliner aan de gate opwacht.
en dan nog dit…
als je dan uiteindelijk via de ‘hal’ het toestel mag verlaten op Nederland-
se bodem, is toch wel sprake van een gevoel van opluchting. Wat vervol-
gens omslaat in frustratie: iPhone zoek! had ‘m net nog in mijn hand.
terug naar de star Class die niet alleen extra beenruimte blijkt te bieden,
maar ook kussenruimtes waarin zo’n handy probleemloos kan verdwij-
nen. Balen! Na verschillende mislukte pogingen weet een technicus het
communicatiemiddel tevoorschijn te toveren. hulde! Intussen zijn echter
wel meer dan twee uur sinds touch down verstreken. Veel rust is de
#dreamcatcher nadien niet gegund. Na een eerste passagiersvlucht naar
antalya dook het toestel op 10 juni al op in de Nederlandse antillen.
Onderschepte… (Foto: Defensie media Centrum)
Ben je eindelijk geland na een go around… …. volgt na een uur taxiën een warm welkom. Watersaluut. Op de achtergrond een 767 van arke.
….. en onderscheppers.
34-38_arkedreamliner.indd 38 15-07-14 13:17