PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2014 37
Jetairfly ontving overigens in juni 2014 uit handen van Boeing de Boeing
Reliability award. Deze award werd voor het eerst uitgereikt en bekroonde
Jetairfly voor het bereiken van de mijlpaal van honderd Dreamliner-vluchten
met een honderd procent technische betrouwbaarheid. De Belgische ope-
rator nam de eerste en enige Belgische Dreamliner in december 2013 in
gebruik en voltooide de eerste honderd commerciële vluchten al in januari
2014. momenteel zijn met de OO-JDL Diamond ruim 500 vluchten uitge-
voerd met een meer dan bevredigende technische betrouwbaarheid. De
feedback van de reizigers over de reisbeleving en de service aan boord van
de Dreamliner is de hoogste van de Jetairfly-operatie.
tuI-dochter thomson uit Engeland vliegt inmiddels met vier Dreamli-
ners die elk plaats bieden aan 291 passagiers in twee klassen (47
Economy comfort, 244 Economy).
onderweg
Van ‘overbevolking’ hebben de ruim dertig passagiers op de afleverings-
vlucht naar Nederland duidelijk geen last. sterker: deze ‘onderbezetting’
biedt de mogelijkheid om meerdere zitplaatsen in de onderscheiden
klassen tijdens de 9,5 uur durende vlucht eens op comfort te beoorde-
len. Daarbij blijken de beloftes wel degelijk te kloppen.
Er is echter een ‘maar’: de persoonlijke raaminstellingen zijn relatief. Zo-
lang het cabinepersoneel niet overgaat tot centraal geregelde ‘sfeerver-
lichting’, heb je als passagier alle vrijheid die lichtinval te regelen. Wordt
echter bepaald dat je moet gaan eten of slapen, dan wordt die mogelijk-
heid overruled en kun je drukken op je persoonlijke lichtregelaar tot je
een ons weegt.
Daar staat wel tegenover dat de rest van Boeings pr-verhaal gewoon
klopt. In een Dreamliner heb je op lange vluchten echt meer profijt van
‘vocht, lucht en licht’. Waar je ook zit, je kunt min of meer overal naar
buiten kijken terwijl het zelfs tijdens de start stiller is dan gedacht. Ook
als je langer onderweg bent, is het motorgeluid beduidend minder sto-
rend dan in andere vliegtuigen.
Of deze aanpak ook de gevolgen van een jetlag elimineert? mogelijk ge-
deeltelijk. Ieder lichaam dat in nog geen vier dagen tijd tweemaal negen
Voor het eerst echte ‘droominstructie’.
state of the art. (Foto: arke)
leveringen
sinds de ingebruikname van de eerste
Dreamliner door All Nippon Airways op 26
oktober 2011 waren (eind juni 2014) met
155 door Boeing geleverde toestellen bijna
110.000 commerciële vluchten uitgevoerd.
Daarbij werden bijna eenentwintig miljoen
passagiers vervoerd die met elkaar
205.729.009 mijl (bijna 400 miljoen kilome-
ter). De actuele stand van zaken kan dage-
lijks op internet gevolgd worden via
www.newairplane.com/787/flythedream
achterin bevindt zich een zeer ruime galley. Opvallend stille motor.
Kruissnelheid om je vingers bij af te likken!
machtig mooi zicht op raked winglet.
34-38_arkedreamliner.indd 37 15-07-14 13:17