26 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2014
De geboren apeldoorner begon zijn loopbaan als vlieger bij de Rijks-
luchtvaart school op de saab safir, maar vertrok al snel daarna naar
swissair. “Ook toen al had de KLM een flinke wachtlijst”, herinnert De
Jong zich deze periode. “De gemiddelde wachttijd bedroeg vier jaar. Op
de bonnefooi solliciteerde ik met een aantal klasgenoten bij swissair,
waar we onverwacht nog werden aangenomen ook. Ik heb toen mijn
koffers gepakt.”
De Jong kwam op het Europese netwerk terecht, en vloog de Douglas
DC-9-41. Na vijf jaar kwam er een telefoontje uit amstelveen. “Of we te-
rug wilden komen, de wachtlijst was leeg. We mochten echter geen
vliegtuigtype kiezen. Het risico op een Fokker-turboprop terecht te ko-
men wilden we niet lopen, de langeafstandslijnen lagen bij swissair bin-
nen handbereik. We hebben de KLM toen gemeld dat als het zo moest,
we in Zwitserland zouden blijven.”
Bij swissair vloog De Jong vervolgens op de DC-8, MD-80 en de 747
Classic. toen swissair failliet ging, vloog de Nederlander op de MD-11.
uiteindelijk beëindigde hij zijn loopbaan bij het nieuw geboren sWIss,
op de airbus a330 en a340. De Jong: “Heel eerlijk gezegd was ik daar
niet echt kapot van. Heb uiteindelijk zeven jaar airbus gevlogen, maar
aan die meedenkende computers heb ik nooit kunnen wennen.”
Eenmaal met pensioen was het voor De Jong zoeken naar een manier
waarop hij door kon vliegen: “In mijn carrière ben ik degelijke oude tech-
niek steeds meer gaan waarderen. Maar doorvliegen op een Cessna zag
ik dan weer niet zitten. toen ik mij aan kon sluiten bij de sCFa hoefde ik
daar dan ook niet over na te denken.”
Had de sCFa in 2012 een moeilijk seizoen, met een kapotte motor als
dieptepunt, de jaren daarna vloog men vrijwel probleemloos. Eerlijk is eer-
lijk, het toestel is dan ook van wat pijnpunten ontdaan. De Jong: “Omdat we
enkel op lage hoogte en VFR vliegen, konden we een heel aantal systemen
uitschakelen, of zelfs fysiek uit het toestel verwijderen. Zo is de drukcabine
niet meer actief, zijn de ijspreventiesystemen verwijderd en zijn de high blo-
wers, de turbo’s die je nodig hebt op grote hoogte, uitgeschakeld.”
Breitling
De Lockheed Constellation van de sCFa is een super Constellation (type
L-1049). Enkel leden van de vereniging sCFa mogen meevliegen, legt
De Jong uit. Een constructie vergelijkbaar met die de Catalina-club han-
teert. Ooit vlogen de airlines ruim honderd passagiers per L-1049 rond,
maar de sCFa heeft van de Zwitserse autoriteiten toestemming gekre-
gen om maximaal veertig mensen te vervoeren. Dat zorgt voor een rian-
Feest bij de Super Constellation Flyers Association (SCFA) in Zwitserland. Tien jaar geleden haalden zij
hun Constellation op uit Camarillo, California. Tegenwoordig hebben zich Fransen, Zwitsers en Duitsers
in de SCFA verenigd. En we ontmoeten er een Nederlander: Ronald de Jong.
stuuRMaN Op DE Super ConStellation
ON ThE JOb Door: Erik Brouwer
26-27_onthejob.indd 26 14-07-14 16:41