Pagina 11 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2014

PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2014 11
Airbus heliCopters
x3
De airbus Helicopters X3 krijgt een
plaatsje in het Franse Musée de l’air et
de l’Espace (Lucht- en ruimtevaartmu-
seum) in Paris-Le Bourget. De X3 ‘hy-
bride helikopter’ tekende op 7 juni
2013 tijdens een veertig minuten du-
rende vlucht op een hoogte van
10.000 ft (3.048 m) een snelheid op
van 255 kts (472 km/h). Kort daarvoor
had de helikopter tijdens een lichte
duikvlucht al een snelheid weten te
bereiken van 263 kts (487 km/h).
De X3 was daarmee de snelste heli-
kopter ooit. Het vorige wereldsnel-
heidsrecord voor helikopters stond
sinds 11 augustus 2011 op naam van
een Westland Lynx die op die dag een
snelheid optekende van 249,1 mph
(400,87 km/h).
Voordat de X3 definitief werd ‘gepar-
keerd’ was er sinds de eerste vlucht op
6 september 2010 tijdens 199 vluch-
ten 155 uur mee gevlogen. De fabri-
kant spreekt van het Hybrid Helicopter
(H3) concept waarbij gebruik is ge-
maakt van componenten uit drie be-
staande helikopters: de romp
van de Dauphin 365, de
hoofdrotor van de EC155 en
het transmissiesysteem van
de EC175. Het toestel heeft
twee FaDEC gecontroleerde
Rolls-Royce RtM 322 turbo-
shaftmotoren die afgeleid zijn
van de motoren die in de
NH90 worden gebruikt. De
X3 voltooide op 6 september
2010 de eerste vlucht. n
Chinese order
airbus Helicopters zal de komende vijf jaar 123, hoofdza-
kelijk eenmotorige helikopters leveren. Fujian Xinmei gaC
zal dit jaar in ieder geval nog vijf as350 B3e’s in ont-
vangst nemen, na eerder al in 2012 een helikopter van
dit type te hebben ontvangen. Het bedrijf zal de komen-
de zes jaar tevens vijftig een- en tweemotorige helikop-
ters bestellen. guangdong Baiyun gaC bestelde even-
eens vijftig EC130 t2 Ecureuil en EC135 t2 helikopters.
De eerste Ecurueil wordt dit jaar al geleverd, de eerste
drie EC135 t2’s worden voorjaar 2015 verwacht. Yunnan
Fengxiang gaC gaat haar bestaande vloot van twee
as350 B3e’s uitbreiden met nog eens achttien helikop-
ters van dit type. De eerste vier worden in 2014 geleverd,
de overige veertien in 2015 en 2016. n
eC725
airbus Helicopters heeft in Itajubá de eerste voor de Bra-
ziliaanse marine bestemde EC725 overhandigd die in dat
land is gebouwd. De Braziliaanse marine beschikt mo-
menteel over drie EC725’s, de luchtmacht over vijf en de
landstrijdkrachten over vier helikopters van dit type. Brazi-
lië stelde als voorwaarde dat een deel van de helikopters
in Brazilië zou worden gebouwd. Met het oog daarop
werd bij dochterbedrijf Helibras in Itajubá een nieuwe as-
semblagelijn ingericht waar nu dus de eerste EC725 van
de band is gerold. n
piAggio AVAnti ii eVo
Piaggio aero Industries mag van de Europese
luchtvaartautoriteit Easa de vernieuwde P.180
avanti II EVO uitrusten met een extra brand-
stoftank. Daarmee neemt het vliegbereik bij
vier passagiers met zeventien procent toe tot
1.720 nm (3.185 km).
Piaggio introduceerde de EVO in mei 2014 tij-
dens de European Business aviation Conventi-
on & Exhibition (EBaCE). Het toestel krijgt on-
der meer winglets, nieuw ontworpen motorin-
laten en een vernieuwde voorvleugel. Vijfbladi-
ge scimitar-propellers moeten de externe ge-
luidopbrengst met -5 dB(a) terugdringen.
Piaggio pakte tevens het interieur aan dat -1
dB(a) (twintig procent) stiller gaat worden.
Ook krijgt de EVO nieuwe airconditioning, led-
verlichting en een antiremblokkeersysteem. De
eerste twee EVO’s worden binnenkort afgele-
verd in China. De toestellen zijn bestemd voor
sparkle Roll general aviation Ltd uit Beijing. n
diAMond dA42
Diamond aircraft Industries, Exogenesis en
sPECIM hebben een Da42 MPP uitgerust met
een hypergevoelige aisaFENIX sensor. De sen-
sor is zo gevoelig dat er zelfs blindgangers
mee kunnen worden opgespoord of omge-
ploegde stukken grond in een dicht bos. De
Da42 MPP kan tot twaalf uur onafgebroken
vliegen dankzij twee aE300-dieselmotoren die
24 liter diesel of Jet a1 per uur consumeren. n
Atr AirCrAft
De Easa heeft toestemming gegeven de atR 72-600 uit te rusten met nieuwe Pratt & Whitney
Canada PW127N turbopropmotoren. Deze leveren 4,5 procent meer startvermogen dan de huidi-
ge 127M-varianten waardoor de prestaties op hooggelegen en warme vliegvelden aanmerkelijk
verbeteren. De eerste maatschappij die met de 127N’s gaat vliegen, is avianca dat vanaf het
hooggelegen Bogota binnenlandse vluchten in Colombia uitvoert. Met de P&WC 127M-motoren is
al meer dan tien miljoen uur gevlogen. gebruikers van deze varianten kunnen hun atR’s vrijwel
probleemloos upgraden met de nieuwe N-versie. n
08-15_Nieuwspaginas.indd 11 14-07-14 16:38