Pagina 10 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2014

10 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2014
nieuws & info www.pilootenvliegtuig.nl
AgustAwestlAnd
AeronAutiCAl engineers
aeronautical Engineers, Inc. (aEI) heeft de
tweede van vijf door southern air bestelde
Boeing 737-400sF vrachtvliegtuigen afgeleverd.
southern gaat met de vliegtuigen in opdracht
van DHL Express vracht vervoeren van Caracas
(in Venezuela) naar onder meer Barbados en
trinidad. Ook zullen de toestellen regelmatig
vanaf de DHL Express-hubs worden ingezet. De
vijf vliegtuigen zijn besteld door southern air die
de toestellen in lease onderbrengt bij DHL.
southern air heeft al een vloot van drie bij Be-
dek in Israël gemoderniseerde Boeings van het
type 747-400BDsF en een 747-400ERF. Ook
wordt gevlogen met vijf 777F’s. aEI leverde re-
cent ook een B737-300sF af bij aloha air Cargo
uit Hawaï. Dit toestel kan tot negen standaard
pallets vervoeren. Het ombouwconcern wil in
2014 meer dan dertig sF-varianten afleveren. n
lynx Mk21A
agustaWestland (aW) mag in opdracht van
de Braziliaanse marine acht Lynx Mk21a-heli-
kopters gaan opwaarderen. De toestellen krij-
gen in de Britse aW-vestiging in Yeovil tussen
2017 en 2019 onder meer nieuwe LHtEC,
Cts800-4N-motoren, een digitale cockpit,
nieuwe navigatiedisplays en missie-avionica.
Ook zullen de toestellen in de toekomst met
Night Vision goggles kunnen opereren. te-
vens zal aW een simulator leveren. n
Aw139
aW gaat via australian Helicopters zes aW139’s leveren aan air ambulance Victoria. Het zal de
toestellen onder een tienjarig contract onderbrengen bij ambulance Victoria die er vanaf januari
2016 Emergency Medical service (EMs) missies mee uit wil gaan voeren vanaf de luchthavens
van Essendon, Bendigo, Latrobe Valley en Warrnambool. De EMs-missies bestrijken een gebied
waarin 5,5 miljoen mensen wonen op een oppervlakte van 227.000 vierkante kilometer. n
Airbus
A320neo
In toulouse is eind juni 2014 de eerste
a320neo (MsN6101-F-WNEO) getoond.
Het toestel is voorzien van twee Pratt &
Whitney PurePower PW1100g-JM-motoren.
Elke motor heeft een fandiameter van 2,06
m terwijl door de diameter van de motorbe-
huizing (2,65 m) nog 46 cm bodemvrijheid
overblijft. samen met sharklets moeten de-
ze motoren tot vijftien procent brandstofre-
ductie opleveren vergeleken met de huidige
a320’s. Klanten kunnen ook kiezen voor LE-
aP-X-motoren van producent CFM. airbus
wil vanaf september met de a320neo gaan
vliegen en het toestel in het vierde kwartaal
van 2015 bij de eerste klant afleveren. De
type aanduiding wordt a320-271N. n
A350 xwb
a350 XWB prototype MsN3 heeft de testen in hete weersomstandigheden goed doorstaan.
Deze werden uitgevoerd nabij al ain (Verenigde arabische Emiraten) en hadden tot doel de
werking van de motoren en de vliegtuigsystemen te beproeven onder temperaturen van meer
dan 40°C. Het toestel onderging ook hittetests waarbij men het verschillende uren in de bla-
kende hitte liet staan om vervolgens alle koelsystemen te beproeven.
top op heden hebben de testtoestellen meer dan 2.000 vluchturen en meer dan 460 test-
vluchten op de teller. Met 80 vluchturen per toestel per maand is dit het hoogste ritme ooit tij-
dens een testvluchtprogramma bij airbus.
In juni 2014 is ook MsN5 aan de a350 XWB-testvloot toegevoegd. Dit is het tweede testtoestel
dat uitgerust is met een passagierscabine. Het toestel heeft de definitieve operationele configu-
ratie voor de ‘type rating’-vereisten en zal worden ingezet voor routetesten en de EtOPs-valide-
ring. Minder leuk was het schrappen van een order van zeventig a350’s door Emirates airline.
De vijftig a350-900’s en twintig a350-1000’s werden door Emirates airline in 2007 besteld. De
eerste leveringen waren voorzien in 2019. Door het wegvallen van de order staan nog 742 be-
stellingen in de orderboeken. De eerste a350 wordt eind 2014 geleverd aan Qatar airways. n
08-15_Nieuwspaginas.indd 10 14-07-14 16:38