PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2013 77
van de werking van het onderstel. Doordat ze
ook nog eens de checklistprocedures gebrek-
kig uitvoerden, lukte het niet om het neuswiel
uit te klappen.
Verder wordt opgemerkt dat het leek
alsof de gezagvoerder er af en toe niet met
het volle bewustzijn bij was. Ze was gefixeerd
om zo snel mogelijk te landen en reageerde
steeds erg laat, na herhaalde waarschuwingen,
op de aanwijzingen van de copiloot om op de
snelheid te letten.
De onderzoekers adviseren Denim Air om
de bemanningen beter te trainen in standaard-
procedures en de werking van de alternate
landing gear extension.
Lastig
Toch blijft de noodprocedure voor het uitklap-
pen van met name het neuswiel erg lastig.
Om de noodhendel te bedienen is namelijk
erg veel kracht nodig. Zo’n 40 kilo trekkracht
om precies te zijn. In de omschrijving van de
procedure wordt hier wel voor gewaarschuwd,
maar kennelijk onvoldoende.
Dat was ook de conclusie van onderzoe-
kers in Nieuw-Zeeland.
In januari 2011 merkte de bemanning
van een DHC-8-300 van Air New Zealand
tijdens de nadering van Wellington dat het lan-
dingsgestel niet uit wilde klappen.
Achteraf bleek dat dit kwam door een sto-
ring in de inhibit switch waardoor het hydrau-
lische systeem geen druk meer leverde voor
het uitklappen van het onderstel.
In de buurt van Wellington werd een
holding pattern gevlogen, waarbij de beman-
ning het probleem probeerde op te lossen.
Het hoofdlandingsgestel werd moeiteloos met
de alternatieve procedure uitgeklapt, maar het
neuswiel lukte niet.
Het vliegtuig week uit naar Woodbourne
voor een noodlanding. Alles liep goed af en
achteraf bleek ook hier niets mis te zijn met
het noodsysteem. Het neuswiel kon gewoon
uitklappen. Wel stellen de onderzoekers dat
de benodigde trekkracht erg groot is en dat dit
niet in verhouding staat met de kracht die in
de simulator wordt gebruikt in dezelfde pro-
cedure.
Als gevolg van dit ongeval laat fabrikant
Bombardier de flight manual aanpassen om
nog duidelijker te maken hoeveel kracht er no-
dig is voor deze procedure. De Transport Acci-
dent Investigation Commission adviseert de
autoriteiten in Nieuw-Zeeland om bij Transport
Canada en andere autoriteiten aan te kaarten
dat de DHC-8-simulatoren in staat moeten zijn
om de benodigde trekkracht na te bootsen.
door: Harro ranter, tHe aviation safety network
Hoogte en snelheid van vlucht 8852. (illustratie: CiaiaC)
Een Air Nostrum DHC-8-300 tijdens de eindnadering. (foto: gerry stegmeier)
74-77_ongevalanalyse.indd 77 16-07-13 09:32