66 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2013
Deelnemers aan grote internationale luchtvaartbeurzen richten hun beursaanbod zowel op civiele als mili-
taire afnemers. De Paris Air Show 2013 Le Bourget is daarop geen uitzondering. In tegenstelling tot de ci-
viele sector werden door de aanbieders van militaire producten echter geen giga-omzetten ‘gescoord’. Wel
was in 2013 sprake van opvallend veel (model)nieuws, waaronder de Alenia Aermacchi M-345 HET.
Parijs 2013: militair nieuws
door: ruud Vos – Foto’s: Fabrikanten
militair
Bijschrift
M-345 HET
Alenia Aermacchi gaat een nieuwe ‘basic-advanced trainer’ in de
markt zetten, de M-345 HET (High Efficiency Trainer). Het toestel
moet al in de periode 2017-2020 in gebruik worden genomen. De
HET zal worden afgeleid van de bestaande M-345 en een Head-Up
Display (HUD) voorin de cockpit krijgen, evenals meerdere digitale
multifunctionele displays en Hands On Throttle-And-Stick (HOTAS).
Voor de aandrijving is een 15,7 kN sterke turbofan voorzien. Voor
beide piloten is een OBOGS (On-Board Oxygen Generating System)
beschikbaar, waardoor zij minder afhankelijk zijn van te verwisselen
zuurstoftanks. Om onderhoud beter te kunnen plannen, zal HUMS
(Health and Usage Monitoring System) worden toegepast. De
M-345 HET moet een geduchte concurrent worden van eenmoto-
rige trainingturboprops.
(Foto: Henk duivenvoorden)
66-67-68_parijsmilitair.indd 66 16-07-13 09:31