58 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2013
Regelgeving
Om de veiligheid niet in het gedrang te laten
komen, is het geen tijdrace en wordt het tijd-
stip van binnenkomst op het eindpunt niet
meegenomen door de jury. Het gaat na het
behalen van de honderd velden om de mini-
male afstand. Alle vliegoperaties dienen uitge-
voerd te worden conform alle nationale en
lokale regelgeving en de regels van de
Coupe-organisatie. ‘Direct to final’ wordt al-
leen toegestaan met een klaring van de toren
op gecontroleerde velden (CTR), elders die-
nen de aankomst- en vertrekprocedures ge-
respecteerd te worden. Dit betekent door-
gaans dat er minimaal een ‘midfield’ down-
wind, base en final moet worden gevlogen.
Het vliegtuig dient op ‘base’ en ‘final’ maxi-
maal 1,42 maal de overtreksnelheid (Vs) te
vliegen om in de rally te blijven, anders wordt
het veld niet meegeteld.
Team Aeroplus
Een team bestaat uit een groep van acht tot twin-
tig personen. Er is een teamcaptain, vaak ook de
De Coupe Breitling is een Franse vliegrally die vergeleken kan worden met de 24 uur van Le Mans
maar dan met vliegtuigen. Het doel is om honderd vliegvelden aan te doen binnen 24 uur. Tevens
dienen deelnemers minimaal één vliegveld in de vijf uithoeken van Frankrijk te bezoeken en zijn er
bonussen te halen voor verder gelegen vliegvelden. Wanneer meerdere teams dit aantal hebben ge-
haald, wordt gekeken naar gereisde afstand tussen de airport reference points (ARP) van de bezochte
vliegvelden. Als er dan nog teams zijn die exact dezelfde afstand hebben afgelegd, wordt aan de hand
van brandstofverbruik bepaald wie de winnaar is. De luchthaven van vertrek en aankomst worden
van te voren door de organisatie bekendgemaakt zodat de teams zich alvast kunnen voorbereiden.
belevenissen
Coupe Breitling 2013
door: Michiel KlinKspoor – Foto’s: Martin hogebooM
58-61_breitlingtour.indd 58 16-07-13 09:29