Pagina 28 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2013

28 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2013
Door: Hans Heerkens
simulator
landen. De HUD toont
een lijn die drie gra-
den daalhoek aan-
geeft. Zodra die lijn
het begin van de baan
kruist, duw ik de neus
omlaag totdat de
‘Flight Path Marker’
(FPM), die de
vliegrichting aangeeft,
op de lijn ligt. Ik houd
hem daar door meer
of minder vermogen te geven. Althans, dat is de theorie.
Tijdens mijn twee landingen leiden mijn correcties met
de gashandle er steeds toe dat de driegradenlijn lang-
zaam naar achteren schuift en ik te ver op de baan neer-
kom. Niet meer dan enkele honderden meters, maar
toch te ver. En dan hoef ik nog niet eens af te vangen zo-
dat ik precies op de gekozen plaats zou moeten kunnen
landen. Er is een autothrottle beschikbaar, maar het is
aan de vlieger zelf om die al dan niet te gebruiken. In
werkelijkheid hoort de vlieger een geluidssignaal dat aan-
geeft of hij de juiste invalshoek aanhoudt (een indicatie
van de snelheid).
Het landen bij nacht is, althans in de simulator, niet moei-
lijker dan landen bij daglicht. De baan is goed verlicht en
daardoor beter zichtbaar. Daarnaast valt het ontbreken
van diepte in het landschap, een beperking van bijna elke
simulator, minder op. Dankzij de realistische stuurorganen
en het grote scherm waarop het landschap wordt weerge-
geven, is het vliegen zelfs gemakkelijker dan thuis achter
de pc. Al met al heb ik een interessante vlucht kunnen
maken waarbij enkele van de bijzondere eigenschappen
van de Gripen goed tot hun recht kwamen.
InternettIp van de maand: http://www.lIonheartcreatIons.
com/FaIrchIld_24
Tijdens de tweejaarlijkse luchtvaartbeurs op het Pa-
rijse vliegveld Le Bourget waren ditmaal weinig simulato-
ren te zien, maar kwantiteit zegt niets over kwaliteit. Het
Belgische bedrijf Venyo toonde een nieuwe simulator
voor de Boeing 737NG-familie, maar we mochten er niet
mee de lucht in. Het unieke van de simulator is dat deze
verplaatsbaar is zodat luchtvaartmaatschappijen die tijde-
lijk extra simulatorcapaciteit nodig hebben, hem kunnen
huren. Volgens Jean-Claude Streel van Venyo vormen
reis- en verblijfskosten driekwart van de uitgaven bij een
training die niet plaatsvindt op de thuisbasis. De huidige
versie is vast opgesteld, maar een beweegbaar model is
in ontwikkeling. Alle belangrijke vliegvelden ter wereld
kunnen worden weergegeven, met voor elk gekozen tijd-
stip de correcte posities van bijvoorbeeld de zon en
maan. Dit is van belang voor het oefenen van landingen
waarbij de zon zo laag staat dat het zicht erdoor wordt
belemmerd (een factor bij het verongelukken van een
Airbus A330 in Libië enkele jaren geleden).
Saab Gripen
Ik had de simulator van de Saab JAS39C Gripen al eerder
gevlogen (zie Piloot en Vliegtuig, oktober 2008), maar ie-
dere keer presenteren zich weer interessante details. De
Gripen heeft een gashandle die je bovenaan kunt vast-
houden, met alle knoppen voor het bedienen van senso-
ren en wapens binnen handbereik, of onderaan (voor
formatievliegen), waarbij de luchtrem gemakkelijk kan
worden bediend. Overigens heb ik de luchtrem niet no-
dig gehad; de snelheid is met de gashandle goed in de
hand te houden en de daalhoek lijkt gemakkelijker te re-
gelen dan in de F-16-simulatoren die ik heb gevlogen.
Volgens mijn ‘instructeur’-testvlieger Gideon Singer is de
Gripen onvergelijkelijk veel gemakkelijker te vliegen dan
de F-16.
Een landing met de Gripen is altijd interessant, want het
toestel is ontworpen om op korte stukken autoweg te
een Gripen
landen is
altijd
interessant
Het beeld van de HUD wordt samen met het landschap weergegeven.
Grote beeldschermen domineren de cockpit.
De Venyo-simulator van de Boeing 737NG.
simulatoren tijdens ‘Le Bourget’
28_simulator.indd 28 16-07-13 09:23