Pagina 11 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2013

PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2013 11
www.pilootenvliegtuig.nl
internationaal
Aerostar
Aerostar mag C-checks uitvoeren bij de vier
bij Starbow in Ghana vliegende BAe 146 re-
gional jetliners. Het eerste toestel, een BAe
146-300, heeft deze checks inmiddels achter
de rug bij het Roemeense bedrijf. Het tweede
vliegtuig, een BAe 146-200, is reeds in Bacau
gearriveerd. Recent lieten ook TNT Airways en
TUI Airlines-dochter Jetairfly hun oog vallen op
Aerostar. n
A400M
De eerste Full Flight Simulator (FFS) voor de
nieuwe A400M Atlas is goedgekeurd door
de EASA voor gebruik op Level C. De FFS
werd ontwikkeld en gebouwd door Thales
in samenwerking met Airbus Military (AM).
De eerste simulator bevindt zich in Sevilla
waar inmiddels 22 uur per dag getraind
wordt door verschillende bemanningen uit
Frankrijk en Spanje. AM ontwikkelde voor de
A400M ook een Cargo Hold Trainer – En-
hanced (CHT-E) waarmee loadmasters zich
kunnen bekwamen in het laden en lossen
van alle soorten denkbare lading. n
A380
British Airways (BA) is met de ontvangst
van de eerste A380 in Toulouse als tiende
luchtvaartmaatschappij toegetreden tot het
‘gilde der superjumbogebruikers’. BA heeft
twaalf A380’s besteld die de komende vijf-
tien maanden geleverd zullen worden. Het
eerste toestel zal op 24 september Londen
met Los Angeles gaan verbinden; vanaf 22
oktober zal de A380 ook op Hong Kong
gaan vliegen. De ingebruikname had tevens
een Brits tintje omdat delen van de A380
bij de vestigingen van Airbus in Filton en
Broughton worden gebouwd. Bovendien
krijgen de vliegtuigen Rolls-Royce Trent
900-motoren. Airbus verkocht tot op heden
262 A380’s aan twintig klanten. n
A320 neo/ceo
Nieuwkomer Syphax Airlines uit Tunesië wordt vaste klant bij Airbus door een bestelling voor
A320neo’s. Ook werd getekend voor drie A320ceo’s (current engine option) die worden
voorzien van CFM turbofans. Ook Nepal Airlines tekende voor twee A320ceo’s. n
AIRBUS
ATR
ATR heeft het Duitse onderhoudsbedrijf Rhein-
land Air Service GmbH (RAS) aangewezen als
erkende Maintenance, Repair and Overhaul-
faciliteit. Daardoor mag RAS onderhoud en
reparaties uitvoeren aan alle ATR 42- en ATR
72-turboprops die bij ongeveer zestig Europe-
se operators in dienst zijn. RAS heeft meer dan
veertig jaar onderhoudservaring. Het bedrijf
had al onderhoudserkenningen op zak voor
onder meer de Boeing 737, de Airbus A319
en vliegtuigen van Bombardier en Fokker. n
Phenom 300
Embraer Executive Jets heeft de vierhonderd-
ste Phenom business jet (een Phenom 300)
afgeleverd bij de Duitse Hansgrohe Group n
cessna TTx
Cessna heeft de eerste TTx afgeleverd bij
een klant. Het nieuwe toestel is de opvolger
van de weinig succesvolle 400 Corvalis Twin
Turbo (TT). De TTx heeft side stick-besturing
en een Intrinzic-cockpit die wordt aangestuurd
door Garmins G2000. In tegenstelling tot
gewone touchscreens worden hier geen op-
pervlaktesensoren gebruikt die op vingerdruk
reageren, maar een infrarood schermpatroon
dat op warmte reageert. Het hart van de In-
trinzic G2000 avionics suite wordt gevormd
door twee hoge resolutie lcd-schermen met
een beelddiagonaal van elk 35,5 cm. Klanten
kunnen bij de TTx kiezen uit twee speciale
laklegeringen. Ook komen vier verschillende
interieurpakketten beschikbaar, waarbij gebruik
wordt gemaakt van dezelfde leerkwaliteit die
Cessna in de Citation zakenjets gebruikt.
De TTx kan dankzij een 300 pk sterke TCM
TSIO-550-C-zescilinder kruissnelheden halen
tot 235 kts (435 km/h) op FL250 (7.620 m)
bij een vliegbereik van ruim 2.300 km. Het
toestel is gecertificeerd voor Flight into Known
Icing. Om onder dergelijke omstandigheden te
kunnen vliegen is FIKI optioneel leverbaar. De
fabrikant biedt familiarisatiecursussen aan om
nieuwe eigenaren zowel wegwijs te maken in
de cockpit als het leren omgaan met het poten-
te toestel. De TTx is er vanaf US$ 733.950. n
08-15_Nieuws.indd 11 16-07-13 11:36