Pagina 43 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08 – 2011

PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2011 43
Hier is het toestel maar korte in gebruik ge-
weest omdat het te vaak werd aangezien voor
de Duitse Bf109 en hierdoor door eigen vuur
kon worden neergehaald. Duitsland heeft ook
enkele Spitfires in ‘gebruik’ gehad voor tests
en operationele trainingsvluchten, nadat deze
in de oorlog waren buitgemaakt. Ook de USAF
gebruikte de Spitfire. Amerikaanse piloten vlo-
gen ermee vanuit Engeland en in het Middel-
landse Zeegebied. Er zijn ongeveer 20.000
Spitfires en Seafires gebouwd, waarvan nog
een handvol in hoofdzakelijk Engeland vliegt
en een paar in Noord-Amerika. De Superma –
rine Spitfire heeft grote invloed gehad op het
verloop van een oorlog. Een prestatie waar
maar weinig andere toestellen in de geschie-
denis aan kunnen tippen. Daarnaast heeft het
vliegtuig door de aerodynamische en elegante
vormgeving in de loop der jaren de harten van
veel vliegtuigliefhebbers gewonnen.
toestellen te verbeteren, om zo beter dan de
tegenstander te worden. Uiteindelijk waren de
kwaliteiten van de piloot bepalend.”
Motorproblemen
“Midden september in 1944 waren we op de
terugweg van een verkenningvlucht boven
Nederland en Duitsland. Op 12.000 voet
(3.658 m) en ongeveer 60 tot 80 mijl (97 tot
129 km) binnen de Duitse linies, stopte mijn
motor er plots mee. Het was niet zoals vorige
motorproblemen, waarbij de motor ruw liep
en witte rook uit de uitlaten kwam. In dit geval
reageerde de motor niet op het gashandel. Ik
had nog genoeg brandstof en alle schakelaars
stonden in de juiste positie. En ook alle meter-
tjes gaven de juiste indicatie aan. Met uitzon-
dering van de toerenteller, die gaf niets aan.
Ik meldde me bij mijn squadronleider en ver-
liet de formatie. Er was geen mogelijkheid om
naar onze eigen linie te zweven. Als ik het pro-
bleem niet snel kon verhelpen, waren er wei-
nig opties, of ik zou mijn parachute moeten
gebruiken of een geforceerde landing moeten
maken. In beide gevallen zou ik gevangen
worden genomen en in het meest positieve
geval als POW (Prisoner of War) eindigen.
Het vliegen van een vliegtuig zonder motorver-
mogen was voor mij geen groot probleem,
want ik had zweefvliegervaring. Ook zou een
crashlanding geen probleem mogen zijn, om-
dat ik deze als instructeur al meerdere keren
had geoefend en gemaakt. Nadat ik naar
10.000 voet (3.048 m) was gezakt had ik de
beslissing genomen om een geforceerde lan-
ding te maken. Op 5.000 voet (1.524 m) had
ik alle stappen doorgenomen en een veld ge-
kozen waar ik het toestel zou neerzetten. Om-
dat ik niet wist hoe de ondergrond was, be-
sloot ik met ingetrokken landingsgestel te lan-
den. Ik zat inmiddels laag genoeg en vloog
langzaam om mijn canopy te kunnen openen
en op te lijnen in het door mij gekozen glijpad.
Op het moment dat ik de landing in wilde zet-
ten, hoorde ik het toerental omhoog gaan.
Langzaam schoof ik de gashandel naar voren
en hoopte dat het niet om een hick-up ging.
Tot mijn verbazing ging het motorvermogen
mee omhoog en werd voldoende om snel-
heid te maken zodat ik mijn vlucht kon hervat-
ten. Na de landing was er uiteraard veel dis-
cussie over dit voorval en werd de motor bin-
nenstebuiten gekeerd. Maar er werd nooit een
verklaring voor het vermogensverlies gevon-
den. Was het een mechanisch probleem, ge-
luk, mijn lot of misschien wel het tussenko-
men van een hogere macht, we zullen het
nooit weten.”
Met dank aan Tony Anderson –
Canadian Warplane Heritage Museum
De Seafire F Mk XVII is gemaakt voor opera-
ties van carriers. Let op de vanghaak. Het
staartwiel is vervangen door een massief
staartstuk.
Een schitterende Spitfire LF Mk IIa. Duidelijk
zichtbaar de driebladige propeller. Opvallend
is de kleine luchtinlaat aan de onderkant die
eruit ziet als een korte scoop.
De piloot van deze Spitfire LF Mk XVIe kijkt verschrikt
om naar een vijand uit een ver verleden, een snel na-
derende FW-190.
Op de voorgrond een Spitfire LF Mk XIVe, met erachter een Supermarine Spitfire LF Mk XVIII. Dit toestel
heeft een vijfbladige propeller, grotere oliekoeler inlaten aan de onderkant en een tear drop canopy.
40-43_75 jaar Spitfire 18-07-11 15:47 Pagina 45