Pagina 66 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2023

66 PILOOT EN VLIEGTUIG JULI 2023
Denver-Centennial Airport is een openbaar vliegveld gelegen in Centen-
nial, Colorado, Verenigde Staten. Het bevindt zich in de buitenwijken van
Denver op ongeveer 28 kilometer ten zuidoosten van het centrum. Het
vliegveld opende in 1968 onder de naam Arapahoe County Airport, wat
meteen de IATA-code APA verklaart. In 1984 wordt het veld hernoemd
naar Centennial Airport, verwijzend naar het feit dat de staat Colorado in
1876 onderdeel werd van de Verenigde Staten, 100 jaar na de Ameri-
kaanse Onafhankelijkheidsverklaring.
Centennial beschikt over drie actieve landingsbanen. Deze omvatten een
noord-zuid georiënteerde hoofdbaan (17R/35L) met een lengte van
3.048 meter, een parallelle baan (17L/35R) van 2.134 meter en een
noordoost-zuidwest georiënteerde baan (10/28) van 1.463 meter lang.
Centennial Airport is een van de drukste luchthavens voor general aviati-
on in de Verenigde Staten met zo’n 925 vliegbewegingen per dag. Een
bekende verschijning op het vliegveld zijn de knalgroene vliegtuigen van
Key Lime Air, een vracht- en chartermaatschappij.
VERTREK
In de ochtend van 12 mei 2021 besluit de piloot van de Cirrus SR22
met registratie N416DJ een lokale vlucht met een passagier te maken.
Hij stijgt om 09:21 uur op van baan 17L van Centennial Airport. Na de
start maakt hij een bocht naar rechts en houdt een noordelijke koers
aan richting Fort Collins.
Om 09:54 uur keert de piloot weer om en vliegt terug. Rond diezelfde
tijd vertrekt Key Lime-vlucht 970, een Metro II, van Salida Airport, Colora-
do voor een positioneringsvlucht naar Centennial. Aan boord bevindt
zich één piloot. Bij het naderen van de bestemming zitten beide vliegers
op verschillende radiofrequenties. De Cirrus heeft contact met de toren-
verkeersleider (LC2), die hem aangeeft dat hij baan 17R voor de landing
kan verwachten. De Metro II zit op de frequentie van Denver Terminal
Radar Approach (TRACON) en krijgt aanwijzingen voor een visuele na-
dering van baan 17L.
NADERING
Om 10:22 uur is de Metro II ingedraaid op de koers voor baan 17L en
krijgt de piloot toestemming voor de nadering van 17L, met instructies
om over te schakelen op de torenverkeersleider van Centennial. Na de
melding van Key Lime 970 reageert de torenverkeersleider (LC1): “Key
Lime nine seventy Centennial Tower if you can just maintain that speed
there will be traffic in position prior to your arrival.” De piloot reageert be-
vestigend dat hij de huidige snelheid kan aanhouden.
Op hetzelfde moment zit de Cirrus op het rugwindbeen van het circuit
voor baan 17R.
De LC2-verkeersleider meldt over de radio: “Cirrus six delta juliet traffic
you are following just turned right base they are ahead and to the right
six thousand six hundred Cessna.” The piloot antwoordt dat hij de Cess-
na voor hem in de gaten heeft.
De verkeersleider geeft de Cirrus vervolgens toestemming om te landen
op baan 17R: “Cirrus six delta juliet follow them runway one seven right
cleared to land additional traffic north shore is a Metroliner for the parallel.”
Op 12 mei 2021 botsen twee vliegtuigen, een Cirrus en een Metroliner, bij de eindnadering van Denver-
Centennial Airport in de Amerikaanse staat Colorado. Wonderwel overleven alle inzittenden deze bot-
sing. We doken in het eindrapport van de Amerikaanse NTSB om te kijken wat hier precies gebeurde.
BOTSING BIJ DENVER LOOPT GOED AF
INCIDENTANALYSE Door: Harro Ranter, the Aviation Safety Network
66-67-68-69_incidentanalyse.indd 66 20-06-2023 12:18