Pagina 57 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG JULI 2023 57
Dat Private Wings launching customer wordt, is niet verwonderlijk. De in
zakelijke shuttles gespecialiseerde luchtvaartmaatschappij vliegt al met
negen Dornier 328-turboprops, een Dornier 328Jet, die bij Deutsche
Aircraft worden onderhouden. Daarnaast heeft de maatschappij een
Beech 1900D-turboprop in gebruik.
D328ECO
Deutsche Regional Aircraft GmbH (DRA) werd medio augustus 2019
opgericht om de Dornier 328-100-turboprop opnieuw in productie te
nemen als gemoderniseerde D328NEU. De naam Dornier gebruiken
mag niet, want Airbus heeft die rechten in bezit. DRA zou daarnaast als
houder van alle (type)certificaten wereldwijd ook het onderhoud van
tweehonderd 328-turboprop- en jetvarianten voor haar rekening gaan
nemen.
In december 2020 wordt echter besloten te gaan koersen op de
328eco, een nieuw ontwerp gebaseerd op de D328eco. In het verleng-
de hiervan tekenen 328 Support Services GmbH (dat sinds oktober
2021 Deutsche Aircraft GmbH heet) en het Amerikaanse moederbedrijf
Sierra Nevada Corporation een intentieverklaring. Daar haken vervolgens
ook het Duitse ministerie van Economische Zaken en dat van de Duitse
deelstaat Saksen bij aan.
LANGER
Deze D328eco wordt twee meter langer dan de oorspronkelijke Dornier
328-100 en gaat in een 2,18 m brede en 1,88 m hoge cabine plaats
bieden aan maximaal veertig passagiers. Het toestel krijgt 2.750 pk ster-
ke motoren, type Pratt & Whitney PW127XT-S. Deze worden voorbereid
op het gebruik van honderd procent Power-to-Liquid (PtL) brandstof
waarmee een CO2-reductie van 95 procent mogelijk is.
Daarnaast zal avionicaproducent Garmin uit de G5000-cockpit een nieu-
we Companion-variant ontwikkelen. Deze geïntegreerde touchscreen
suite wordt ontworpen voor een zo laag mogelijke werkdruk, met het
oog op Single Pilot-vluchten in de toekomst. Rond het model zijn inmid-
dels verschillende toeleveranciers geselecteerd. Ook zijn er deelprojec-
ten gestart. Zo wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een blusvariant,
en worden met Universal Hydrogen de mogelijkheden bestudeerd voor
toepassing van waterstof en brandstofcellen.
ECOSYSTEEM
Het nieuwe onderkomen op vliegveld Leipzig/Halle krijgt een oppervlak-
te van 62.000 m2. Geheel in lijn met de plannen voor het vliegtuig wor-
den de gebouwen CO2-neutraal dankzij zonnepanelen op de daken,
warmtepompen en op termijn ook energieopslag. De onderkomens
worden ‘hybride’ opgetrokken uit beton en hout met op de daken ruim-
te voor beplanting. Ook worden laadpalen voorzien voor elektrische au-
to’s en e-bikes. Eenmaal operationeel kunnen er jaarlijks tot 48 vliegtui-
gen worden geassembleerd op de ‘Industry 4.0, papierloze’ Final
Assembly Line (FAL). Na assemblage worden de toestellen getest in de
zogenoemde Flight Readiness Hangar.
Medio mei 2023 ging de eerste schop de grond in voor de eindassemblagelijn van de nieuwe D328eco
op de luchthaven Leipzig/Halle. Vrijwel gelijktijdig tekenden Deutsche Aircraft en het Duitse Private
Wings een intentieverklaring (LOI) voor vijf D328eco-turboprops, te leveren vanaf 2025.
Bijschrift
SEINEN OP GROEN VOOR D328ECO
STATUS REPORT Door: Ruud Vos – Foto’s: Deutsche Aircraft
??
? ?
DE D328ECO IN HET KORT
Bemanning 2 piloten
Capaciteit 30-40 passagiers
Motoren P&WC PW-127XT-S,
elk 2.750 pk
Spanwijdte 20,98 m
Lengte 23,31 m
Hoogte 7,24 m
Leeggewicht 10.150 kg
MTOW 15.660 kg
Startaanloop 1.075 m
Kruissnelheid 546-600 km/h
Landingsrol 965 m
Vliegbereik 1.232 km
Plafond 9.133 m
??
??
57_do328eco.indd 57 20-06-2023 12:12