52 PILOOT EN VLIEGTUIG JULI 2023
HISTORIE Door: Jozef Mols – Foto’s: USAF
DE PIPER PA-48 ENFORCER
IN HET KORT
Bemanning 1
Motor Lycoming YT-55-L9 turboprop
(2.445 pk)
Lengte 10,41 m
Spanwijdte 12,6 m (inclusief tiptanks)
Hoogte 2,67 m
Leeggewicht 3.266 kg
MTOW 6.350 kg
Kruissnelheid 407 km/h
Max. snelheid 555 km/h (op 4.570 m)
Gevechtsradius 740 km
Plafond 11.460 m
cent van de onderdelen met de oorspronkelijke P-51 Mustang. Hoofdtestpi-
loot David Lawrence maakt op 9 april 1983 de eerste vlucht met de PA-48.
Hij merkt onmiddellijk dat de vierbladige propeller slechts zestig procent effi-
ciënt is wegens de gereduceerde diameter en het ontwerp van de bladtips.
Daarom wordt eraan gedacht bij eventuele serieproductie vijfbladige Dowty
Rotol-propellers uit composietmateriaal te gebruiken.
Opnieuw presteert deze versie van de Mustang heel goed, maar de mili-
tairen zijn weer niet onder de indruk. Het wordt niet precies duidelijk
waarom het model wordt afgewezen, mogelijk omdat men niet langer
Als museumstuk, met op de achtergrond een A-10.
Tien ophangpunten voor wapens onder de vleugels.
een taildragger in de inventaris wil opnemen. Daar komt bij dat, als het
testprogramma van de PA-48 is voltooid, de luchtmacht inmiddels reeds
beschikt over voldoende A-10 Warthogs. Die kunnen drie keer zoveel
wapens meenemen als de PA-48. Daarnaast kan de A-10 in tegenstel-
ling tot de PA-48 tijdens de vlucht worden bijgetankt. Als de Amerikaan-
se luchtmacht geen belangstelling meer toont, verdwijnt ook de buiten-
landse interesse. Twee van de vier prototypes overleven de tand des
tijds. Eén ervan is te bewonderen in het Air Force Flight Test Museum op
Edwards Air Force Base (Californië), een tweede toestel is te zien in het
Pima Air and Space Museum in Tucson (Arizona).
50-51-52_piperpa-48.indd 52 20-06-2023 12:08