Pagina 51 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG JULI 2023 51
1967 krijgt het bedrijf de opdracht van het Amerikaanse ministerie van
Defensie om een aantal vliegtuigen te bouwen voor de exportmarkt. Die
moeten meer potente motoren krijgen en geschikt zijn voor aanvallen
op gronddoelen. Deze beslissing van Defensie wordt genomen tegen de
achtergrond van de oorlog in Vietnam, waar de Amerikaanse troepen tal
van gronddoelen moeten aanvallen, waaronder de beruchte ‘Ho Shi
Minh’-trail (een netwerk van jungleroutes waarlangs Noord-Vietnam de
Vietcong bevoorraadt). Daarnaast levert Amerika ook aan bevriende na-
ties vliegtuigen om communistische infiltranten te verjagen. Daarvoor
spreekt de Amerikaanse luchtmacht eigen voorraden Douglas A-1 Skyrai-
ders aan. Tegelijkertijd worden in het kader van het PAVE COIN-program-
ma nieuwe modellen ontwikkeld zoals de OV-10 Bronco en de A-37
Dragonfly. COIN-vliegtuigen zijn toestellen bedoeld voor guerrillabestrij-
ding. De Mustang maakt dankzij zijn goede reputatie ook kans om door-
ontwikkeld te worden. Daar zijn ook nadelen aan verbonden. De
Mustang is ontworpen als licht jachtvliegtuig voor grote hoogte en is
bijzonder kwetsbaar voor luchtafweer wanneer het op lage hoogte moet
opereren. Vooral het koelsysteem van de Merlin-motor is erg kwetsbaar.
Er worden dan ook slechts een aantal omgebouwde militaire Cavalier
Mustangs verkocht aan onder meer Bolivia, El Salvador en Indonesië.
Zelfs de geringe belangstelling uit militaire hoek is voldoende voor Cavalier
om verder te werken aan nieuwe varianten. In 1968 wordt de Turbo Mus-
tang III voorgesteld, die ditmaal wordt aangedreven door een Rolls-Royce
Dart-turbomotor. Het vliegtuig is voorzien van keramische bescherming
voor de piloot en de motor. De Amerikaanse luchtmacht toont echter
geen belangstelling. Door de tegenvallende verkoopresultaten komt Cava-
lier Aircraft in de financiële problemen. Om het COIN-project te redden,
wordt dit verkocht aan de Piper Aircraft Company die eerder duizenden
vliegtuigen verkocht aan de Amerikaanse strijdkrachten en wél brood ziet
in een COIN-vliegtuig. David Lindsay – de eigenaar van Cavalier Aircraft –
treedt in dienst bij Piper om het project verder uit te werken.
Onmiddellijk na de overname van het Cavalier Mustang-project voorziet
Piper twee aangepaste Mustangs van een Lycoming T55-L-9-turbomotor:
een omgebouwde krachtbron uit de Chinook-helikopter. Die levert maar
liefst 2.445 pk. Eén exemplaar wordt als eenzitter gebouwd (PE-1) terwijl
het tweede exemplaar een tweezitter wordt (PE-2). Nog voor de toestel-
len kunnen worden geëvalueerd door de Amerikaanse luchtmacht, veron-
gelukt de tweezitter tijdens een vlucht boven de kust van Florida. Het on-
geval wordt toegeschreven aan problemen met een door Piper gewijzigde
trim van het hoogteroer. De eenzitter wordt wel gedemonstreerd voor de
luchtmacht, maar wordt uitsluitend door Piper-testpiloten gevlogen. Hoe-
wel het vliegtuig goede prestaties levert, is de luchtmacht niet overtuigd
en komt het niet tot een contract voor serieproductie.
PA-48
Piper zit niet bij de pakken neer en na acht jaar lobbyen krijgt het bedrijf een
budget van bijna twaalf miljoen dollar om twee nieuwe prototypes te bou-
wen. De nieuwe toestellen – typeaanduiding Piper PA-48 Enforcer – houden
dezelfde krachtbron als hun voorgangers, maar dan wel in combinatie met
een aangepaste vierbladige propeller uit de A-1 Skyraider. De vleugels wor-
den versterkt en de romp wordt verlengd om de terugslag van de twee ka-
nonnen op te vangen die voorzien worden als bewapening. Het staartop-
pervlak wordt ook vergroot. De PA-48 wordt voorzien van een schietstoel en
een aircosysteem uit de Piper Cheyenne. Onder de vleugel van de PA-48
worden tien ophangpunten aangebracht voor bommen, raketten en kanon-
pods. Wanneer de PA-48 is voltooid, deelt het vliegtuig nog maar tien pro-
Bijschrift
??
? ?
??
??
50-51-52_piperpa-48.indd 51 20-06-2023 12:08