Pagina 5 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG JULI 2023 5
In mei keek ik met internationale collega’s uit
over het meer van Genève. Het was de voor-
avond van de zakenluchtvaartbeurs EBACE. Mor-
gen zouden de deuren van het beursgebouw
openzwaaien om de crème de la crème van de
prestigieuze privéluchtvaart prijs te geven. “Het
schijnt dat er klimaatacties gaan plaatsvinden”,
zei een Amerikaan. “Op Schiphol hebben ze
zich een paar maanden geleden op het plat-
form aan vliegtuigen vastgeklonken”, vertelde ik.
“Ik moet nog zien of ze dat in Zwitserland dur-
ven”, vulde een Fransman aan. “Ze zijn hier in
Zwitserland behoorlijk streng.”
De volgende dag zat ik in een shuttlebus om
van het beursgebouw naar het platform ge-
bracht te worden. Daar stonden op een afgeslo-
ten gedeelte van het vliegveld tientallen toestel-
len geparkeerd om van heel dichtbij te kunnen
bewonderen. De bus kwam maar niet in bewe-
ging en terwijl beveiligers gespannen in hun
oortjes praatten, daalde het besef in dat er iets
aan de hand was. De buschauffeur kon dat
even laten bevestigen: “Er is momenteel iets
gaande op het platform, wilt u allemaal uitstap-
pen en een kopje koffie gaan drinken? We ver-
wachten dat het snel voorbij is.”
Een uurtje later zag ik op het beeldscherm van
een fotojournalist – hij had een bus eerder naar
het platform genomen – de foto’s langskomen.
Demonstranten met spandoeken, demonstran-
ten die aan handen en voeten werden afge-
voerd en, jawel: demonstranten die zich met
een zakenjet vereenzelvigd hadden. In de letter-
lijke praktijk, ideologisch namen ze er juist grote
afstand van.
Het was de activisten ondanks de strenge bevei-
liging gelukt om door de dringen tot het klop-
pend hart van EBACE. Hun actie werd door de
beursorganisatie sterk veroordeeld. En terecht:
wat de activisten deden, was onacceptabel. Ze
overtraden de wet. Dat kun je van de mensen
die zich per zakenjet laten vervoeren niet zeg-
gen. Maar toch: het spanningsveld tussen (pri-
vé)vliegen en de ecologische gevolgen daarvan
werd door het protest nog maar eens dik onder-
streept. Als dat ertoe bijdraagt dat de sector, in-
clusief clientèle, zich nog harder inspant om
duurzamer te worden, dan is dat pure winst.
Spanningsveld
‘Er is
momen-
teel iets
gaande
op het
platform’
Ontwikkelingen
28 Boek een lege zakenjet Start-up biedt ‘empty legs’ aan
32 Fokker keert mogelijk terug Nieuwe ronden, nieuwe kansen?
Pilot report
16 Sling Aircraft Sling TSi Populair vierpersoonstoestel
Psychologie
53 Opgelet met psychofarmaca! Veel middelen voor piloten verboden
Status update
29 Vertraging voor nieuwe Denali Certificatie motor nog niet rond
Status report
30 Cessna Citation Ascend Midsize zakenjet geïntroduceerd
31 Groen licht HondaJet 2600 Light jet in 2028 beschikbaar
56 Do228 NXT Serieproductie turboprop begonnen
57 D328eco krijgt ruim baan Eindassemblagelijn in aanbouw
58 Deltahawk DHK180A4 Motorfabrikant krijgt typegoedkeuring
61 Diamond Dart 750 Tevreden piloten na eerste vlucht
En verder
70 Volgende maand
70 Colofon
In dit nummer:
Steven van den Berg
is hoofdredacteur
Piloot en Vliegtuig
s.vandenberg@eisma.nl
48 De Pratt & Whitney Geared
Turbofan-motoren bezorgen niet al-
leen KLM Cityhopper hoofdbrekens.
Wereldwijd zucht de luchtvaartindu-
strie onder aanhoudende problemen
met de motoren, die veel vaker dan
verwacht onderhoud nodig hebben.
De Geared Turbofan (GTF) komt in
verschillende varianten en drijft een
drietal populaire vliegtuigseries aan:
de Airbus A220 en A320neo, en de
Embraer E2. Wat is er met de ‘GTF’
aan de hand?
62 Toen de Piaggio P.108 op 24 november 1939 zijn eerste
vlucht maakte, was het een moderne bommenwerper die zich
wereldwijd kon meten met andere vliegtuigen in zijn categorie
en sommige zelfs overtrof. Maar in zijn relatief korte carrière
had het Squadriglia 274a, dat de meeste van de 24 gepro-
duceerde P.108B’s ontving, nooit meer dan acht vliegtuigen
tegelijk in gebruik, waarvan er niet meer dan zes tegelijk ope-
rationeel waren.
Door: Steven van den Bergwww.pilootenvliegtuig.nl
66 Op 12 mei 2021 komen twee vliegtuigen, een Cir-
rus en een Metroliner, bij de eindnadering van Denver-
Centennial Airport in de VS met elkaar in botsing. De Cirrus
dwarrelt aan een parachute omlaag, de Metroliner landt met
een gapend gat in de romp in Denver. Wonderwel overleven
alle inzittenden het ongeluk. In de rubriek ‘Incidentanalyse’
beschrijven we wat er misging. We kijken ook naar twee in-
cidenten in Nederland.
04-05_inhoudsopgave.indd 5 20-06-2023 15:04