34 PILOOT EN VLIEGTUIG JULI 2023
Defensie schaft veertien H225M Caracal-helikopters aan voor speciale
operaties. De toestellen volgen de Cougar-transporthelikopters op. Dat
gebeurt volgens de huidige planning vanaf begin 2028. Staatssecretaris
van Defensie Christophe van der Maat informeerde begin juni de Twee-
de Kamer over de plannen.
De H225M Caracal van Airbus Helicopters bleek het beste te voldoen
aan de eisen die Defensie voor de vervanging stelde. Net als de Cougars
krijgen de toestellen Vliegbasis Gilze-Rijen als thuisbasis. Nieuwe missie-
uitrusting voor de helikopters is bij de aankoop inbegrepen. Ook tijdelijke
simulatiecapaciteit voor opleiding en training valt binnen het project.
De aanschaf is een van de maatregelen waarmee Defensie een squa-
dron van het Defensie Helikopter Commando (DHC) ombouwt tot Spe-
cial Operations Force (SOF). Het versterken van SOF-capaciteit voor ope-
raties op land en op zee is een speerpunt uit de vorig jaar verschenen
Defensienota.
Cougar-helikopters zijn al 27 jaar in dienst bij Defensie, onder meer voor
het vervoer van troepen, materieel en voor gewondentransport. Een
aantal opereert ook als boordhelikopter vanaf marineschepen. De mili-
taire organisatie zet de toestellen daarnaast in als blushelikopter. Dan
hangt er een flexibele waterzak (bambi-bucket) onder het toestel.
Een grote tussentijdse opknapbeurt kreeg het wapensysteem nooit. Dat
had onder meer te maken met veranderende inzichten over het in ge-
bruik houden van het toestel. Wel loopt er momenteel een verbeterpro-
ject. Dat verlengt de operationele levensduur van de huidige twaalf Cou-
gars tot 2030. Tegen die tijd moet volgens de huidige planning de
nieuwe Caracal in dienst genomen zijn.
FRANKRIJK
De H225M is de militaire versie van de H225 en een doorontwikkeling
van de Europcopter AS532 Cougar, later Airbus Helicopters H215M. Eu-
rocopter ontwikkelde het toestel 25 jaar geleden al als EC725 Caracal
voor de Franse luchtmacht. Het type vloog voor het eerst in 2000 en
werd in 2006 door de Fransen in gebruik genomen. Frankrijk heeft er
momenteel 34 in dienst en acht in bestelling. Binnen Europa is Frankrijk
op dit moment de enige gebruiker van de Caracal. In 2015 kondigde
Polen de aankoop van vijftig H225M’s aan, maar het land kwam daar
een jaar later op terug. Hongarije heeft net als Nederland een bestelling
voor de Caracal geplaatst. De Hongaren rekenen op zestien
toestellen.
De ene kat gaat, de andere maakt zijn opwachting. Defensie schaft veertien nieuwe H225M Caracal-heli-
kopters aan ter vervanging van de huidige Cougar-transporthelikopters. De Caracals arriveren vanaf 2028,
de laatste Cougar vertrekt waarschijnlijk uiterlijk in 2030. Nederland blijft met de keuze voor de H225
trouw aan de Europese fabrikant Airbus Helicopters.
Bijschrift
CARACALS VOLGEN COUGARS OP
MILITAIR Door: Redactie – Foto’s: Alex van Noije en Joris van Boven
DE H225M CARACAL IN HET KORT
Bemanning 1 of 2
Capaciteit Max. 16 troepen
Motoren 2 × Turboméca Makila 2A1-turboshafts
(elk 2.382 pk)
Lengte 19,5 m
Hoogte 4,6 m
Kruissnelheid 262 km/h
Max. snelheid 324 km/h
Vliegbereik 920 km
Plafond 6.095 m
??
??
H225M’s van de Franse luchtmacht.
De Cougar moet vanaf 2028 vertrekken.
34_caracal.indd 34 20-06-2023 12:00