PILOOT EN VLIEGTUIG JULI 2023 33
ontwerpfase van de Fokker Next Gen kunnen worden afgerond, drie jaar
later gevolgd door een kritische beoordeling van het ontwerp.
Als dat volgens plan verloopt, kan het eerste vliegtuig in 2032 worden
geassembleerd met 2033 als het jaar van de eerste vlucht van het pro-
totype. Leveringen aan de eerste klanten en de commerciële ingebruik-
name kunnen in dat geval plaatsvinden in 2035. Dat valt samen met de
voorgenomen inbedrijfstelling van het hybride ZEROe-vliegtuig van Air-
bus.
Om op safe te spelen voor het geval er niet genoeg groene waterstof
beschikbaar zal zijn, wil Fokker Next Gen de commerciële aantrekkelijk-
heid veiligstellen door het vliegtuig zo te ontwerpen dat het ook kan vlie-
gen op een blend van fossiele brandstof en sustainable aviation fuel
(SAF).
ROLLS-ROYCE
Dat Rolls-Royce (R-R) als mogelijke samenwerkingspartner genoemd
wordt, is niet verwonderlijk. De Britse motorfabrikant liet in november
2022 al zien dat een omgebouwde R-R AE 2100-A-vliegtuigmotor na de
nodige aanpassingen kan draaien op waterstof. De test vond plaats in
een buitentestfaciliteit bij MoD Boscombe Down. De ‘groene waterstof’
voor de testruns werd geleverd door EMEC (European Marine Energy
Centre) en was opgewekt met behulp van wind- en getijdenenergie in
de waterstofproductie- en getijdentestfaciliteit in Eday op de Orkney-ei-
landen. Rolls-Royce voerde de tests uit in samenwerking met easyJet.
Beide bedrijven wilden op deze manier bewijzen dat waterstof veilig en
efficiënt energie kan leveren voor civiele vliegtuigmotoren. Het duo is al
bezig met het plannen van een tweede reeks tests, met de ambitie om
op langere termijn vliegtesten uit te voeren.
Bijschrift
??
? ?
PANTA HOLDINGS
Pogingen om Fokker, dat in maart 1996 failliet ging, nieuw leven in te
blazen, zijn nooit gestopt. In 2010 was Rekkof (Fokker achterstevoren
gespeld) van plan om de productie van de Fokker 70 en Fokker 100 te
hervatten. Later verlegde het bedrijf als de Netherlands Aircraft Compa-
ny N.V. (NAC) de focus naar een groter vliegtuig dat aanvankelijk de
naam Fokker 120NG kreeg en vervolgens Fokker 130NG. Dat zou een
superlicht, zuinig en efficiënt vliegtuig met plek voor 137 passagiers
moeten worden. Dit project is echter stopgezet, waarna NAC werd her-
noemd tot Fokker Next Gen.
Het bedrijf is onderdeel van het in 1984 door Jaap R. Rosen Jacobson
opgerichte investeringsvehikel Panta Holdings, dat in april 2021 ook
Fokker Services en Fokker Techniek overnam van Fokker Technologies/
GKN Aerospace. Beide Fokkeronderdelen werden in 2015 verkocht aan
GKN Aerospace en waren sindsdien een werkmaatschappij van deze
Britse onderneming. Rosen Jacobson werd in 1996 eigenaar van VLM
Airlines, maar verkocht de Belgische maatschappij in 2008 aan Air
France-KLM. Tussen 2005 en 2014 bevond zich ook Denim Air in het
portfolio.
Van de Fokker 100 werden er 283 gebouwd tussen 1986 en 1997. De Fokker 130NG komt er niet.
32-33_fokker30.indd 33 20-06-2023 11:53