30 PILOOT EN VLIEGTUIG JULI 2023
De Citation Ascend borduurt voort op de succesvolle Citation Excel-vari-
anten waarvan er sinds de introductie in 1994 meer dan duizend zijn
verkocht. De zakenjet kwam op de markt als 560XL en evolueerde in
2004 tot XLS, gevolgd door een upgrade in 2008 tot XLS+ en XLS Gen
2 in 2021. In mei 2022 werd deze XLS Gen 2 goedgekeurd, waarna er
vorig jaar negentien werden geleverd. De nieuwe Ascend krijgt in ieder
geval nieuw ontworpen wingtips en een Garmin G5000-cockpit met on-
der meer Synthetic Vision, een cockpit voice en data satellietontvanger,
waarmee piloten ‘satellietgesprekken’ kunnen voeren.
In de cabine met vlakke vloer kunnen op elektrisch verstelbare stoelen
maximaal twaalf passagiers mee. Vergeleken met de Gen 2 worden de
cockpitzijramen groter, terwijl in een 1,73 m hoge cabine (bij een lengte
en breedte van respectievelijk 5,64 en 1,68 m) vijftien procent grotere
ramen zijn voorzien. Om passagiers een stille vlucht te garanderen, krijgt
de Ascend hetzelfde geluidsisolerende systeem dat Cessna in de Citati-
on Latitude inbouwt. Standaard aanwezig zijn negentien USB-aansluitin-
gen in de cockpit en de cabine.
De Ascend gaat leeg 5.947 kg wegen bij een MTOW van 9.299 kg. Voor
de aandrijving is gekozen voor op sustainable aviation fuel (SAF) voorbe-
reide Pratt & Whitney Canada PW545D-turbofans met Full Authority Digi-
tal Engine Control (FADEC) en een vermogen van 18,74 kN elk. Deze
maken een kruissnelheid mogelijk tot 441 kts (817 km/h) waarbij bin-
nen dertig minuten naar FL450 (13.716 m) kan worden geklommen.
De motoren krijgen tevens elektronische detectie om metaaldeeltjes op
te sporen, terwijl Pratt & Whitneys FAST-systeem alle motorgegevens ge-
durende een vlucht verzamelt, opslaat en vervolgens doorstuurt naar de
motorfabrikant.
Daarnaast zal een Honeywell RE100 [XL] Auxiliary Power Unit (APU)
worden ingebouwd waardoor de zakenjet minder afhankelijk wordt van
luchthavenvoorzieningen. Het Textron Aviation’s Aircraft Recording Sys-
tem zal tijdens gebruik 9.000 parameters volgen om eventuele toekom-
stige problemen te kunnen verhelpen.
De Citation Ascend krijgt met vier passagiers en twee piloten een vlieg-
bereik van 1.900-2.100 nm (3.519-3.889 km) en komt daarmee iets
verder dan de Gen 2-variant die met vier passagiers 1.854 nm (3.434
km) kan overbruggen. Kopers van het 16,7 miljoen dollar kostende toe-
stel krijgen twee jaar garantie op de lak en het interieur. Voor de moto-
ren geldt een garantietermijn van vijf jaar of 3.000 vlieguren.
Cessna heeft tijdens de European Business Aviation Convention and Exhibition (EBACE 2023) de
‘midsize’ Citation Ascend geïntroduceerd. In het ontwerp van de nieuwe zakenjet is input verwerkt van
talloze piloten, technici en passagiers. Gemikt wordt op een marktintroductie in 2025.
Bijschrift
CESSNA CITATION ASCEND
STATUS REPORT Door: Ruud Vos – Foto’s: Textron Aviation
??
? ?
??
??
30_cessnaascend.indd 30 20-06-2023 11:52