Pagina 23 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG JULI 2023 23
de heel goed. Met twee negens, voor zowel wiskunde A als wiskunde B,
ben ik geslaagd. Zonder ooit maar iets aan huiswerk te doen. Op mijn
zeventiende kwam ik van de havo af en heb ik gelijk gesolliciteerd bij de
Luchtmacht. Ben best ver gekomen, helemaal tot aan het interview. Dat
is de laatste stap, het interview met een psycholoog. Daar ben ik niet
doorheen gekomen. Ik denk dat ik mentaal nog niet volwassen genoeg
was. Mijn plan B, om marinier te worden, lag klaar. Die aanvraag had ik
al lopen. Tijdens een gesprek met een van de recruiters van het korps
mariniers, werd mij gevraagd waarom ik niet bij hen wilde vliegen. Als ik
toch al bij de Luchtmacht wilde?! Ik moest eerst onderofficier worden en
kwam erachter dat ik dat helemaal niet kon. Je moest naar het Koninklijk
Instituut voor de Marine (KIM) en ik had havo. Ben er gelijk uitgestapt,
want ik wilde gaan vliegen. Wel moest ik terug naar school van mijn ou-
ders, dus naar het vwo. Dat heb ik niet afgemaakt, want tijdens de over-
gang van 5 naar 6 vwo had ik me opnieuw ingeschreven bij de Lucht-
macht en werd ik aangenomen als aspirant-jachtvlieger. Tot teleurstelling
van mijn moeder ben ik gelijk gestopt met school, maar dit was mis-
schien mijn enige kans. En nu zit ik, 34 jaar later, hier”, zegt Luijsterburg
met een brede grijns.
COMBAT
De druk tijdens de opleiding tot jachtvlieger werd steeds groter. Luijster-
burg had hier totaal geen moeite mee. “Alles ging eigenlijk best wel
goed. Bij de militaire opleiding zat ik aan de top van de klas. Met vliegen
ook altijd wel. ‘Redelijk eenvoudig’ zijn misschien niet de juiste woorden,
maar ik had nooit heel grote stress. Meer een zelfopgelegde druk om te
presteren en de beste te willen zijn. Nooit die angst, die sommige stu-
denten hebben, dat ik het niet zou gaan redden. Ben nooit in die situa-
tie terechtgekomen gelukkig, in geen enkele fase van mijn carrière.”
Luijsterburg heeft ondertussen ook een flink portie aan ervaring met het
geven van instructie. “Dit is wel in de loop der tijd veranderd. Met alle
uitzendingen die je doet, wordt de Luchtmacht steeds wijzer en je krijgt
zelf steeds meer ervaring. Je kunt mensen opleiden met veel voorbeel-
den uit de praktijk. Vroeger kregen we les van mensen die nooit combat
gezien hadden. Nu krijgen alle studenten les van mensen die allemaal
minstens één en misschien wel meerdere uitzendingen gedraaid heb-
ben. We kunnen veel duidelijker maken wat wel en niet belangrijk is.
Omdat we al jaren met de F-16 en nu met de F-35 opereren. Die ge-
combineerde ervaring heeft wel voor meer progressie gezorgd binnen
de Luchtmacht. De studenten die nu worden opgeleid, komen veel be-
ter beslagen ten ijs dan wij dat deden.”
DREIGING
“Er komen elke keer weer nieuwe capaciteiten bij. Je vliegt met betere
wapens. De dreiging wordt steeds groter, je tegenstanders worden
steeds slimmer. Je kan nooit stoppen, je kan nooit stilzitten. Altijd door-
evalueren op tactisch niveau. Je moet altijd die drive hebben om beter
te willen worden. Zo niet de beste te willen zijn.” De overstap naar een
geavanceerder wapensysteem is uiteraard de F-35, waar Luijsterburg nu
ook deel van uitmaakt. “Deze stap is een fantastische. Het is uiteindelijk
supervet om dit nieuwe toestel te leren vliegen. Soms ook wel weer
frustrerend omdat je alles weer opnieuw moet leren. Ik ben onderdeel
van de toekomst van de Koninklijke Luchtmacht. Ik mag hierin les gaan
geven.” De F-35 is compleet andere koek dan de F-16. “De systemen
die in deze kist zitten zijn van een compleet andere planeet, zo lijkt het.
Zó enorm geavanceerd, met de helm als een onmisbare schakel, omdat
we geen head-up display meer hebben. Maar het went snel.”
KERS OP DE TAART
Luijsterburg is nu Commanding Officer van het Nederlands Opleidings
Detachement F-35 en werkt vanaf Luke Air Force Base in Phoenix. “Ik
ben hier verantwoordelijk voor alle Nederlandse assets die we op de ba-
sis hebben. Dat is een aantal personen en acht F-35’s natuurlijk. Met die
middelen moet ik F-35-vliegers leveren voor de Luchtmacht. Het om-
scholen van F-16-vliegers en opleiden van studenten die starten in het
EMVO-traject (Elementaire Militaire Vlieger Opleiding, red.). Waar ik nu
mee bezig ben, is echt de kers op de taart. Een kroon op mijn carrière.
Dat ik voordat ik straks stop nog F-35 mag vliegen en dit nog zeker vier
à vijf jaar kan doen. Er is niks wat ik nog zou willen doen. Het is absoluut
een droomcarrière die ik heb mogen doorlopen. Niet altijd zonder hor-
ten of stoten, maar als ik nu terugkijk, dan heb ik absoluut niets te kla-
gen. En dat is een understatement.”
??
? ?
??
??
JOOST ‘NIKI’ LUIJSTERBURG
Geboren 29 april 1969
Opleiding Koninklijke Luchtmacht
(KLu)
Beroep Commanding Officer,
Netherlands Training
Detachment F-35
Bijnaam voor een F-35-vlieger: ‘Panther driver’. (Foto: Cristian Schrik)
Een Nederlandse F-35 op Luke Air Force Base. (Foto: Northern Skies)
Luijsterburg maakte meer dan vierduizend F-16-vlieguren. (Foto: privécollectie)
22-23_onthejob.indd 23 20-06-2023 11:48