16 PILOOT EN VLIEGTUIG JULI 2023
We schrijven de zomer van 2018 als Mike Blyth, oprichter en eigenaar
van The Airplane Factory, de Sling TSi in Oshkosh introduceert tijdens de
EAA AirVenture. Volgens de Zuid-Afrikaanse vliegtuigbouwer is de meta-
len vierzitter weer een slag beter dan de op dat moment leverbare Sling
4 Turbo, met dank aan de nieuwe Rotax 915 iS-motor. Vergeleken met
de eerder gevoerde 115 pk sterke Sling 4 Turbo werd er het nodige ver-
anderd. Zo heeft de TSi onder meer anders geconstrueerde vleugels
met semislotted fowler flaps en een nieuw (NACA 2414) vleugelprofiel,
die hogere vliegsnelheden mogelijk maken. Ook zijn de brandstoftanks
nu in de vleugels geïntegreerd, terwijl de spanwijdte van 9,54 m onge-
veer 40 centimeter minder is dan bij de Sling 4 Turbo.
Daarnaast werd het hoofdlandingsgestel aangepakt met aerodynamische
steunen voor minder luchtweerstand. De vleugeldeuren werden op-
nieuw ontworpen, evenals de cowling. En er werd meer gebruikgemaakt
van verzonken Camlocs en andere bevestigingsmiddelen om het geheel
aerodynamischer en daarmee sneller te maken. De staartsectie is even-
eens nieuw, met een gebalanceerd richtingsroer en grotere, volledig uit-
gebalanceerde hoogteroeren.
Aan de binnenkant kregen de cabineventilatie en het zitcomfort een ‘up-
grade’ waardoor nu ook op beide achterste stoelen twee volwassen pas-
sagiers mee kunnen, met ruim voldoende been- en hoofdruimte. Kort
na het EAA Airventure-debuut werd de Sling TSi door het Amerikaanse
AeroNews Network al uitgeroepen tot ‘Best New Sportplane 2018’.
SOLIDE
Tijdens de walk-around valt op dat de PH-KJZ niet alleen solide oogt,
maar het ook daadwerkelijk is. Hier bijna geen kunststoffen onderdelen,
maar onder de laklagen verborgen 6061-T6 aluminium. Hoe solide en
degelijk de constructie is, is goed te zien bij de in aanbouw zijnde vlieg-
tuigen: CNC voorbewerkte, uitermate sterk ogende aluminium compo-
nenten en rompplaatwerk dat aan de voorzijde van de romp en vleugels
wordt bevestigd met verzonken klinknagels.
Het toestel is ontworpen op basis van de Amerikaanse FAA (Part 23 –
Airworthiness Standards: Normal, Utility, Aerobatic and Commuter Cate-
gory). Daardoor is de TSi, hoewel een experimental, ontworpen en ge-
construeerd als was het een gecertificeerd general aviation-vliegtuig.
COMPACT UITERLIJK
Op het eerste gezicht oogt de TSi niet als een echte vierzitter. Maar hier
is het de schijn die bedriegt. Want de 1,12 m brede cabine (op schou-
De Sling Aircraft Sling TSi is bezig aan een wereldwijde opmars. Het vierpersoonstoestel is in korte tijd
populair geworden dankzij het krachtige Rotax 915 iS-motorblok. De kans om er even mee te kunnen
vliegen was echter een kwestie van geduld. Niet alleen de bouw ervan vergde de nodige tijd, maar een-
maal vliegend als demonstrator, was het vaker uit dan thuis. Dankzij het nieuwe importeurschap van Air-
craft Builders Europe (ABE) uit Oudkarspel deed die mogelijkheid zich nu wel voor.
SLING TSi, VIERPERSOONS-ALTERNATIEF
PILOT REPORT Door: Ruud Vos
(Foto: Aircraft Builders Europe)
16-17-18-19_pilotreporttsi.indd 16 20-06-2023 11:46