Pagina 7 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2020

Opeens mocht er weer van alles. De grote vliegtuigen ston-
den aan de grond en Schiphol werd het doel van menig
vluchtje in een sportvliegtuig. Mogen we misschien recht
over Schiphol naar Zandvoort vliegen? Ja natuurlijk! Mogen
we misschien een touch en go maken op de Zwanenburg-
baan? Geen enkel probleem, misschien vindt u het zelfs
wel leuk om een rondje om de verkeerstoren te vliegen?
Een rondje om de verkeerstoren van Schiphol, als dat zou
kunnen! Natuurlijk kan dat, we zitten al klaar met onze ver-
rekijkers! Toch niet om te kijken of we iets verkeerds doen?
Nee natuurlijk niet, we zijn tegenwoordig de beste vrien-
den! Wat ons betreft maken jullie achter elkaar een nade-
ring op alle banen van onze nationale luchthaven en sluiten
het dan af met nog een rondje om de toren.
Ik heb in mijn leven best een paar rondjes om torens ge-
vlogen, ook die van Schiphol, maar dat was altijd ter ere
van een speciale gelegenheid. Dankzij het virus was er nu
voor iedereen een speciale gelegenheid gecreëerd en daar
zijn een hoop vliegers heel blij van geworden.
Wat een verschil met vier maanden geleden. Toen vlogen
we toch vaak met het zweet in de handen langs de CTR,
het verkeersgebied van Schiphol. Steeds weer kijken op het
scherm van je iPad, Garmin of andere GPS om er zeker van
te zijn dat je niet op de verkeerde plek vliegt. Want dan ben
je de sjaak. En ook nog even heel goed uitkijken dat je niet
te hoog vliegt, want als je per ongeluk de TMA van Schiphol
bent ingevlogen, mag je al bijna je brevet inleveren. In Ne-
derland is er maar weinig ruimte om in een sportvliegtuig
rond te vliegen. Voor je het weet vlieg je ergens waar het
niet mag en dat loopt niet altijd goed af. Zeker niet omdat
we dankzij de moderne elektronica heel makkelijk op te
sporen en te volgen zijn.
De afgelopen maanden zag het er in de lucht totaal
anders uit dan ooit tevoren. Op Schiphol kon en mocht
van alles. In de hele wereld vlogen we met zijn allen nog
geen kwart van het aantal vluchten dat tot voor kort heel
normaal was en de meeste vluchten waren ook nog eens
heel anders van aard. Zo vlogen er overdag in het luchtruim
regelmatig meer Cessna’s dan Boeings. Ook zoiets dat
niemand ooit voor mogelijk had gehouden. De verkeers-
vliegtuigen die wel vlogen, vervoerden vaak vracht in plaats
van passagiers. Speciale technieken werden ontwikkeld
om deze vracht veilig op de passagiersstoelen te kunnen
vastzetten. Militaire vliegtuigen gingen als eerbetoon aan
zorgmedewerkers en hulpdiensten, onze nieuwe helden,
wereldwijd laag rondjes boven ziekenhuizen vliegen en
iedereen vond het prachtig. Met dat soort vliegerij waren
we toch een aantal jaren geleden gestopt, omdat het te
veel overlast zou veroorzaken en daardoor de toch al niet
zo fijne reputatie van de luchtvaart zou schaden? Nee hoor,
nu vond iedereen het prachtig! Dat ik dit nog mag meema-
ken!
Na de militairen volgden al snel civiele initiatieven en zagen
we kleine en iets grotere vliegtuigen rondjes om ziekenhui-
zen vliegen. Misschien val je als gevolg van deze barre tij-
den wel terug op het allereerste wat je doet als je net je
brevet hebt. Welke vlieger heeft er niet een rondje over het
huis van familie en vrienden gevlogen? Ik weet er alles van.
In mijn jonge jaren heb ik heel wat rondjes om huizen van
vriendinnetjes en familie gedraaid, ondertussen enthousiast
met het gas spelend. Maar op een gegeven moment kon
dat echt niet meer.
Binnen een paar weken is onze wereld totaal veranderd.
Onzekerheid bepaalt het leven en daardoor worden we ge-
dwongen weer eens heel goed na te denken waar het alle-
maal om draait. En zo kunnen een rondje in een vliegtuig
laag boven onze nieuwe helden, familie en vrienden wel
eens belangrijker zijn dan ooit.
lining up Door: Jan Cocheret
De volgenDe ronDe
Jan Cocheret
is duizendp(il)oot
jancocheret@hotmail.com
Heel goed
nadenken
waar het
allemaal
om draait
PILOOT EN VLIEGTUIG JulI 2020 7
07_lingingup.indd 7 16-06-20 10:12