PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020 69
de vliegtuigeN
type Airbus A380-861
Registratie A6-eeZ
constructienummer 158
eerste vlucht 24 maart 2014
Motoren 2 x engine Alliance
GP7270 turbofans
Vlieguren 13.613 uur
Vluchten 2.212
de bemaNNiNg
Gezagvoerder 54 jaar
Vliegervaring 18.000 uur
Op A380 2.615 uur
copiloot 39 jaar
Vliegervaring 7.280 uur
Op A380 700 uur
Profiel van de drie naderingen.
van de nadering, net zomin als de gezagvoerder daarop zat te letten.
De werkdruk tijdens de eerste nadering was een factor die meespeelde.
Hieraan ten grondslag lag de manier waarop het vliegtuig door de ver-
keersleiding met koersaanwijzingen naar de final approach-koers werd
geleid. Hierdoor was de copiloot bang dat de laatste bocht naar final
veel te scherp zou zijn. De procedure die hij vervolgens uitvoerde, ‘glide
interception from above’, mocht pas worden toegepast als het vliegtuig
keurig recht voor de baan zat. Niet van opzij. En dus zeker niet vanuit
een positie waar de signalen van de ilS nog onbetrouwbaar waren.
Toen het vliegtuig eenmaal gevaarlijk laag zat, waarschuwde de verkeers-
leider niet met standaardtaalgebruik. uit de boodschap sprak niet met-
een een duidelijke urgentie.
Eerste landing van een A380 op Domodedovo in 2009. (Foto: Vitaly V. Kuzmin; CC:by-sa)
verbeteriNgeN
Naar aanleiding van dit incident heeft Airbus met de FMS-leverancier de
software laten aanpassen om te zorgen dat er in bepaalde gevallen
geen automatische reset van het systeem meer wordt gedaan. En
mocht dit toch nog voorkomen, dan moet het oorspronkelijke vliegplan
weer getoond worden.
Daarnaast heeft Emirates onder andere de ‘glide interception from abo-
ve’-procedure aangescherpt en gelijkgetrokken tussen alle vliegtuigtypes
in de vloot. Verder wordt dit incident gebruikt als case bij de recurrent
training.
Bron: GCAA Final report AIFN/0010/2017.
66-67-68-69_incidentanalyse.indd 69 16-06-20 10:29