Pagina 66 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2020

66 PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020
Emirates’ vlucht 131 is een lijndienst van Dubai in de Verenigde Arabi-
sche Emiraten naar de internationale luchthaven Domodedovo in Mos-
kou. Op zondag 10 september 2017 wordt deze vlucht uitgevoerd door
een A380 met de registratie A6-EEZ. Er zijn in totaal 448 personen aan
boord, waaronder 422 passagiers, twee piloten en 24 bemanningsleden
van het cabinepersoneel. De copiloot is op deze vlucht Pilot Flying en de
gezagvoerder is Pilot Monitoring.
NaderiNg
De vlucht naar Rusland verloopt zonder problemen. Vanuit het zuiden
vliegt de Airbus het luchtverkeersleidingsgebied van Moskou in. Twintig
minuten voor de daling bespreken de piloten hoe ze de nadering en
landing gaan doen. Ze verwachten dat baan 14R in gebruik is, dus ze
moeten aanvliegen vanuit het noord-noordwesten.
Om daar te komen moet het vliegtuig eerst naar het Aksinyino (AO)
NDB-baken vliegen. Dat bevindt zich ten zuidoosten van het vliegveld.
Van daaruit loopt er een route naar het ABMAS-baken ten noorden van
Domodedovo. Vervolgens moet het vliegtuig een linkerbocht maken om
bij het AMTAM-baken te komen. En van daaruit is het nog een keer naar
links om netjes aan te sluiten op de ilS-nadering voor baan 14R.
De Radar Controller heeft echter andere plannen. Al voordat ze bij het
NDB-baken zijn, krijgen ze opdracht om een wijdere route te vliegen in
verband met ander verkeer in de buurt van het vliegveld.
CommuNiCatie
Het is druk op de radiofrequentie en de communicatie met Russische
vluchten gebeurt… in het Russisch. De bemanning kan de meeste be-
richten daarom niet verstaan, wat het moeilijk maakt om een beeld te
vormen van de andere vliegtuigen die mogelijk ook aan de nadering be-
zig zijn.
Ondertussen geeft de radarverkeersleider in het Engels koersaanwijzin-
gen aan vlucht 131. Omdat het AMTAM-baken geen verplicht punt is,
laat de verkeersleider het vliegtuig een kortere route vliegen.
Om 20:51 uur lokale tijd (17:51 uTC) zit het vliegtuig op base leg op
een hoogte van 3.300 voet boven zeeniveau (800 meter boven vlieg-
veldniveau), met een koers van 220 graden. De verkeersleider geeft
toestemming om te dalen naar 500 meter (boven vliegveldniveau). Het
gebruik van meters om de hoogte aan te duiden is gebruikelijk in Rus-
land, al sinds de Sovjettijd. Ook wordt de snelheid nooit in knopen ge-
bruikt, maar in kilometers per uur.
intussen heeft de copiloot de koers van het vliegtuig aangepast naar
212 graden, zonder dat daar door de verkeersleider toe was opgedragen
en zonder dat de captain het in de gaten heeft.
Het vliegtuig begint aan de daling terwijl het bijna haaks aanvliegt op de
ilS. De gezagvoerder maakt zich zorgen omdat de snelheid op dat mo-
ment nog 170 knopen is. Hij adviseert de copiloot om snelheid te min-
deren.
te laag
Om 20:52 uur vliegt de A380 langs het AMTAM-punt. Het ilS-signaal is
op dit punt nog onbetrouwbaar. De glijpadindicatie in het vliegtuig geeft
op basis van deze signaalruis aan dat ze boven het 3-graden glijpad van
de ilS zitten. Maar in werkelijkheid zitten ze dan juist 580 voet ónder
het glijpad.
Bij de nadering van Moskou-Domodedovo Airport zakt een Airbus A380 in september 2017 flink onder
het glijpad en komt daarbij gevaarlijk dicht bij de grond. Wat ging er mis? Piloot en Vliegtuig duikt in het
incidentverslag dat onlangs werd gepubliceerd.
gevaarlijke NaderiNg a380
IncIDentAnAlyse Door: Harro Ranter, the Aviation Safety Network – Foto’s/illustraties: GCAA
(Foto: Alan Wilson; CC:by-sa)
66-67-68-69_incidentanalyse.indd 66 16-06-20 10:29