Pagina 63 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2020
PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020 63
produCtie
Met het uitbreken van de vijandelijkheden in Korea op 25 juni 1950
werd de productie opgevoerd en in januari 1951 waren er al honderd l-
19A’s in Korea. Het toestel werd al snel geliefd en gerespecteerd door de
piloten, die ermee over het gevechtsterrein vlogen. in juni 1951 kreeg
het officieel de naam ‘Bird Dog’. Tussen 1950 en 1954 werden 2.400 l-
19A’s afgeleverd. De uS navy bestelde zestig l-19A’s met de aanduiding
OE-1. 66 l-19A-iT-instrument trainers werden aan de Amerikaanse strijd-
krachten afgeleverd. Tussen 1950 en 1963 werden in totaal 3.399 Bird
Dogs gebouwd inclusief het prototype en vier commerciële 305’s.
Koreaanse Missies
in Korea werden door de Bird Dog bijzondere missies gevlogen. Een van
de vele wapenfeiten van Bird Dog-piloten in Korea is het verhaal van lt.
Vastine, chief observer bij de 25e infanteriedivisie in Oost-Korea. Wan-
neer men vermoedde dat zich vijandelijke troepen in de buurt schuil-
hielden, werd een Bird Dog naar een open veldje in de buurt gestuurd.
laag vliegend werden dan zakken met sinaasappels en appels op het
veld gedropt. Daarna klom het toestel naar grote hoogte en verdween
naar de zijkant van het terrein, vanwaar het veld in de gaten werd ge-
houden. Al snel liep het terrein vol met soldaten om zich te goed te
doen aan het gratis fruit. Alles wat de observer te doen had, was om aan
de artillerie het commando door te geven om te vuren.
in 1956 werd de productie overgeschakeld naar de upgraded Tl-19D,
waarvan er 310 werden besteld. De daaropvolgende l-19E had een hoger
startgewicht met een versterkt airframe en een moderner instrumentarium.
VietnaM
in 1962 kregen de Army l-19 en de uSMC OE-1 de nieuwe aanduiding
O-1 en namen deel aan de oorlog in Vietnam. Daar vloog de Bird Dog
op geringe hoogtes, voorzien van rookraketten en hoog explosieve raket-
ten onder de vleugel. De toestellen vlogen als ‘Forward Air Controller’
voor de jachtvliegtuigen in Vietnam. De piloten raakten behoorlijk bedre-
ven in het richten van de raketten, waarbij ze met een watervast potlood
een kruis op de voorruit tekenden. Soms werden handgranaten met de
pin eruit in jampotjes meegenomen en uit de ramen gegooid. Als zo’n
potje brak, explodeerde de granaat. Automatische M-16 geweren wer-
den meegenomen, waarmee vanuit het zijraam werd geschoten.
Een ongelooflijke redding vond plaats op 29 april 1975, de dag voor de
val van Saigon. De Zuid-Vietnamese luchtmachtmajoor Buang-ly propte
zijn vrouw en vijf kinderen in een tweepersoons O-1 Bird Dog en steeg
op van het eiland Con Son. Buang-ly wist beschieting vanaf de grond te
ontwijken en vloog richting de Zuid-Chinese zee. Daar ontwaarde hij het
vliegdekschip ‘Midway’. Met nog brandstof voor een uur vliegen dropte
hij een bericht op het vliegdekschip, waarin hij verzocht om het dek leeg
te maken, zodat hij kon landen. Captain lawrence Chambers, comman-
dant van de ‘Midway’, liet toen voor een waarde van tien miljoen dollar
aan helikopters overboord zetten om het dek vrij te maken, waarna de
Bijschrift
??
? ?
??
??
OE-1 (l-19A) van het uS Marine Corps.
Canada was een van de eerste Bird Dog-klanten.
Cessna Model 305, prototype voor de l-19 Bird Dog.
links de Continentalmotor, rechts de Boeing Xl-19B.
Bird Dog met erachter een paar voorgangers (Aeronca’s?).
62-63-64-65_cessnabirddog.indd 63 16-06-20 10:29