Pagina 62 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2020

62 PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020
De Bird Dog had nog meer in zijn mars: het leggen van communicatieka-
bels, droppings, het werpen van fakkels en het vervoeren van post en
personeel. Deze missies waren heel vaak levensgevaarlijk. Tijdens de
vluchten boven de vijandelijke artillerie was de Bird Dog een vliegende
schietschijf. Zijn enorme wendbaarheid kwam hem daarbij goed van pas.
Model 305
in 1949 had het Amerikaanse leger behoefte aan een klein manoeu-
vreerbaar, geheel metalen tweepersoonsvliegtuig voor verbindingsdien-
sten en voor vuurleiding van de artillerie. Het moest de met linnen be-
spannen observatievliegtuigen zoals de Vultee-Stinson Sentinel, de
Aeronca l-16 en de Piper l-18C en l-21A Super Cub vervangen.
Toen Derby Frye, Cessna’s military contract representative, er lucht van
kreeg dat het leger van plan was om Piper Cubs te kopen, wist hij in sep-
tember 1949 de hand te leggen op de specificaties en legde deze voor
aan Cessna’s hoofdconstructeur jerry Gerteis. Een vereiste was dat het
toestel moest kunnen starten en landen binnen 183 m. Het eigen ge-
wicht mocht niet hoger zijn dan 555 kg. Cessna besloot om een vliegtuig
op maat te ontwerpen en zette achttien ingenieurs aan het werk op basis
van het Cessna 170 sportvliegtuig. Een nieuwe smalle romp met twee
zitplaatsen achter elkaar werd gekoppeld aan een Cessna 170 vleugel
met nieuwe high-lift, single-slotted flaps met 60 graden extensie. De mo-
torbok werd aangepast voor een Continental O-470-13 met 210 pk. Al
90 dagen nadat de werkzaamheden waren gestart, was het nieuwe toe-
stel klaar en kreeg de naam Model 305. Testpiloot Hank Waring vloog de
305 naar Wright Field, waar een fly-off competitie werd gehouden door
de luchtmacht. Daarna werd het toestel door Derby Frye naar Fort Bragg
gevlogen voor evaluatie door het leger. Ondanks zijn hoger gewicht won
de 305 de competitie van Temco, Piper en Taylorcraft. De 305 kreeg de
militaire aanduiding l-19 en er werden 418 exemplaren van besteld. Het
eerste toestel rolde van de productielijn in december 1950.
experiMenten
De Xl-19B en Xl-19C waren experimentele Bird Dogs. Cessna ontwik-
kelde in samenwerking met Boeing de Xl-19B met een 210 pk turbo-
propmotor, die zijn eerste vlucht maakte in november 1952. Hiermee
werd op 16 juli 1953 een hoogterecord gevestigd. Het toestel werd ver-
nield tijdens een noodlanding nadat de motor er op grote hoogte mee
stopte.
De Xl-19C was een uSAF-testproject voor een Franse Turbomeca Ar-
touste i van 260 shp. Deze turbojet werd door Continental in licentie ge-
bouwd. Op 1 september 1953 werd er de eerste vlucht mee gemaakt.
Een tweede Xl-19C volgde op 25 juni 1954. Tot 1955 werd ermee ge-
vlogen vanaf Cessna Field, waarna ze werden omgebouwd tot l-19’s.
De Cessna Bird Dog was het eerste vliegtuig dat speciaal voor de American Army Aviation werd
ontworpen. Maar het was bepaald geen schoothondje. Want tijdens de conflicten in Korea en Vietnam
bewees het toestel zijn waarde bij het aansturen van artillerie en scheepsgeschut middels visuele en
fotografische verkenning.
Cessna Bird dog, GEEn SCHOOTHOnDjE
Historie Door: Thijs Postma – Foto’s: collectie Postma
62-63-64-65_cessnabirddog.indd 62 16-06-20 10:29