PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020 61
Het toestel is afgeleid van de eveneens EASA gecertificeerde, traditio-
neel Rotax 912 S3 aangedreven Virus SW 121. De Electro wordt aange-
prezen als integraal onderdeel van het Velis Training System.
De kunststoffen hoogdekker wordt aangedreven door een vloeistofge-
koelde elektromotor met een piekvermogen van 57 kW (76 pk) en 49
kW (66 pk) bij 2.350 tpm. Deze in samenwerking met Emrax en Emsiso
ontwikkelde E-811-268MVlC aandrijfunit krijgt zijn voeding via twee pa-
rallel geschakelde 345 Volt Pipistrel PB345V124E-l accu’s, goed voor
een opbrengst van 24,8 kWh. De vloeistofgekoelde accu’s bevinden zich
in de neus en achter in de cabine. Mocht een accu uitvallen, dan wordt
deze automatisch afgeschakeld. Dit maakt vluchten van ongeveer 50 mi-
nuten (plus VFR-reserve) mogelijk voordat er een fast recharge nodig is.
Gedurende de vlucht wordt tijdens het dalen energie teruggewonnen
door een geavanceerde propeller die energie opgewekt middels de tech-
nologie van regenerative braking. in de cockpit bevindt zich een EPSi
570C lcd-display met een schermdiameter van bijna vijftien cm met alle
informatie over de status van het elektrische systeem. De Velis E wordt ge-
start door het omzetten van vier schakelaars waarna direct gevlogen kan
worden. Daarbij wordt tijdens take-off slechts 60 dBa gegenereerd.
Productie
Pipistrel is voornemens binnenkort de eerste 31 vliegtuigen af te leveren
aan klanten in zeven landen. launch customer wordt het Zwitserse Al-
pinAir Planes dat twaalf vliegtuigen gaat inzetten op tien verschillende lo-
caties. Op iedere locatie wordt 150 m2 zonnepanelen aangebracht om de
Velis E snel op te kunnen laden. in de aanloop naar een grotere seriepro-
ductie wordt een van de drie assemblagelijnen in Ajdovščina uitsluitend
gebruikt om elektromotoraangedreven vliegtuigen te bouwen.
De Sloveense vliegtuigfabrikant Pipistrel heeft als eerste fabrikant ter wereld een typecertificaat op zak
voor een elektromotoraangedreven trainingsvliegtuig. De door de European Union Aviation Safety Agen-
cy (EASA-LSA) gecertificeerde Velis Electro is een tweepersoonstrainingsvliegtuig met een leeggewicht
van 428 kg en een MTOW van 600 kg.
Bijschrift
PiPistrel Velis electro GECERTiFiCEERD
STATUSrEPOrT Door: Ruud Vos – Foto’s: Pipistrel
??
? ?
PiPistrel Velis e in het kort
Motor Pipistrel E-811, 57,6 kW
Propeller Pipistrel P-812-164-F3A,
vaste spoed
Lengte 6,47 m
Spanwijdte 10,71 m
Hoogte 1,90 m
Leeggewicht 428 kg
Nuttige lading 172 kg
MTOW 600 kg
Vne 108 KCAS (202 km/h)
Kruissnelheid (90%, 35 kW) 90 KCAS
(167 km/h)
Overtreksnelheid (full flaps) 45 KCAS
(83 km/h)
Startaanloop gras (asfalt) 246 (241 m)
Klimvermogen 647 fpm (3,3 m/s)
Klimsnelheid 75 KIAS (199 km)
Max. vlieghoogte 12.000 ft (3.660 m)
Belastinglimiet +4G/-2G
Internet ifly.eu/
Basisprijs € 175.000
??
??
61_pipistrelvelise.indd 61 16-06-20 10:28