Pagina 60 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2020

60 PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020
Gerard Riensema (69) heeft een bak aan vliegervaring. Hij
zegt in eerste instantie niet veel te kunnen vertellen dat in-
teressant genoeg is voor een artikel. Maar met ruim 17.000
vlieguren op de teller in een Boeing 747 is er reden ge-
noeg om nader kennis te maken!
Riensema is geboren in februari 1951 in Coevorden, niet
ver van de Duitse grens. Na een paar jaar daar gewoond te
hebben, verhuisde het gezin naar Emmeloord in de Noord-
oostpolder. Daar heeft hij zijn verdere jeugd doorgebracht.
Op zijn zestiende begon hij met zweefvliegen bij de zweef-
vliegclub Noordoostpolder. De interesse in luchtvaart ont-
stond niet op zijn zestiende, al veel eerder ontdekte hij hoe
boeiend de vliegwereld was. “ik heb het niet van huis uit
meegekregen, maar ik was eigenlijk altijd al geïnteresseerd
in luchtvaart”, zegt Riensema. “Vlakbij waar we woonden,
was een klein vliegveldje en daar stegen heel vroeg de
sproeivliegtuigen op. Daar zat ik dan naar te kijken. En ook
naar alle straaljagers die overvlogen. Op een gegeven mo-
ment herken je die dingen.”
EEldE
Na zijn HBS meldde hij zich aan bij de Rijksluchtvaartschool
in Eelde. Na veel testen te hebben doorstaan en veel afval-
lers te zien vertrekken, kon hij in september 1970 begin-
nen. Hij vloog tijdens zijn opleiding onder meer in een Saab
en een Hansa jet. “Het was toen nog een opleiding die
door het Rijk werd betaald, tegenwoordig zijn mensen toch
al een ton kwijt aan een vliegopleiding. Eigenlijk ontzettend
mazzel gehad.” Na zijn opleiding meldde hij zich bij de
KlM. “iedereen die de Rijksluchtvaartschool had gedaan
ging eigenlijk naar de KlM.” Zijn indiensttreding leek een
feit, alleen begin jaren zeventig ontstond er een oliecrisis.
KlM had hem nog even niet nodig en Riensema kwam op
een wachtlijst terecht.
dipjE
De korte wachttijd die Riensema voor ogen had, bleek vier
jaar te gaan worden. KlM had al die tijd niemand aangeno-
men. “Economisch hadden we toen een dipje,” voegt Rien-
sema toe. Om die vier jaar te overbruggen, besloot hij op
vliegveld Teuge bij Air Service Holland te gaan vliegen. Daar
heeft hij ook zijn vrouw leren kennen. “Zij zat daar in het
rondvluchtenhokje de vluchten te verkopen en ik vloog ze.”
Reclamevliegen behoorde ook tot zijn werkzaamheden.
Voordat hij bij de KlM terechtkwam, vloog hij ook nog char-
tervluchten in tweemotorige toestellen door Europa heen.
KlM
Na veel omzwervingen en veel verschillende dingen te
hebben gedaan en bovenal veel vlieguren te hebben gevlo-
gen, kon hij eindelijk bij de KlM aan de bak in september
1977. Omdat de KlM in die tijd vooral piloten zocht voor
de Boeing 747, werd Riensema daarvoor gevraagd. Hij ging
eerst aan de slag als co-copiloot. Na vier jaar omgeschoold
op de DC8 als copiloot. Twee jaar heeft hij daarop gevlogen
en het vliegtuig werd toen uitgefaseerd. Vervolgens terug
op de 747 en er niet meer uitgegaan. “Na een aantal jaar
ben ik van de rechterstoel naar de linkerstoel overgestapt.”
in totaal heeft hij 30 jaar Boeing 747 gevlogen met ruim
17.000 vlieguren op de teller. Met alle series van de 747
heeft hij ervaring, maar met de 747-400 zonder een boord-
werktuigkundige (BWK) was het wel even wennen. “Als ik
naar achteren keek, zat er niemand.” Echt spectaculaire din-
gen tijdens het vliegen heeft hij niet meegemaakt. Hooguit
een keer brandstof moeten dumpen om zo veilig te kun-
nen landen. in de Boeing 747 zat hij er nooit over in als het
een keer anders verliep. “je had tenslotte vier motoren, dus
tijd genoeg.”
DE VETERAAN Door: Saskia Roelofs-van Velsen
BlauwE rot in hEt vaK
Ervaring met
alle Boeing
747 series
Een oudgediende of gewoon iemand met
veel ervaring. dat zijn de mensen die in de
nieuwe rubriek de veteraan voorbijkomen.
we gaan in gesprek met mannen en vrou-
wen die al een hele vliegcarrière achter de
rug hebben, hetzij beroepsmatig of omdat ze
helemaal voor hun passie gegaan zijn. ook
een veteraan voor het voetlicht brengen?
Mail het de redactie (redactie@pilooten-
vliegtuig.nl) en we nemen contact op!
60_deveteraan.indd 60 16-06-20 10:28